School’s Out? Nee, we beginnen pas!

Onderwijs is als het Nederlands Elftal. Iedereen heeft er een mening over. Nu heb ik al in mijn omgeving verteld dat ik de ambitie heb om het onderwijs in te gaan, hierop kwamen wisselende reacties van dat is toch veel te stroperig, vechten tegen de bierkaai……….Nu weet ik nog niet precies wat ik wil gaan doen, maar deze blog gaat mij hierbij zeker helpen, maar waar ga je beginnen zonder onderwijs achtergrond. Ach wat is geen achtergrond? Ik heb nog altijd meer onderwijs ervaring (2 jaar kleuterschool, 6 jaar basisschool, 4 jaar MAVO, 2 jaar HAVO, 3 Jaar MLO, 4 Jaar HLO) dan werk ervaring (17 jaar Unilever, 1 jaar Proven Partners). Ik wil graag de verhalen van mensen uit onderwijs zelf horen, zelf ervaren en er middenin gaan zitten. Maar wie ben ik eigenlijk? Ik ben Marcel Kesselring, een ervaren Kennis Management professional met grote interesse in web 2.0 toepassingen binnen organisaties. In 2007 heb ik besloten om mijn baan binnen Unilever op te zeggen en de eerste stappen te maken richting onderwijs. Ik was verantwoordelijk voor kennismanagement programma’s voor Knorr, Bertolli en Hellmann’s. Na 17 jaar wereldwijd te hebben gewerkt vond ik dat ik behoorlijk vervreemd was van de Nederlandse markt. Vandaar dat ik de eerste stap heb gemaakt naar de Nederlandse markt en ben ik in januari 2008 begonnen bij Proven Partners, een adviesbureau dat zich bezig houd met veranderingsprojecten. In mijn eerste jaar heb ik veel verschillende organisaties gezien en vele leuke dingen gedaan maar het kriebelt….

Ik heb deze weblog opgezet met als doel een goed beeld te krijgen over de hedendaagse onderwijssector voor het ontwikkelen van een visie op het onderwijs. Ik wil hierbij het ESH model als kapstok gaan gebruiken. ESH staat voor evenwichtig, samenhangend en heterogeen. Het onderwijs is permanent in verandering waardoor continu een (nieuw) evenwicht gevonden moet worden tussen de zes aspecten van het ESH model – Strategie, Structuur, Systemen, Managementstijl, Cultuur en Mensen. In mijn blog passeren de verschillende aspecten de revue op basis van wat ik lees, hoor en zie……..Ook hoop ik veel nieuwe leuke, interessante mensen te ontmoeten vanuit onderwijs.

Ik wil Back2School ook open stellen voor gast bloggers. Mensen, vanuit onderwijs sector (leerkrachten, beleidsmakers, adviseurs, innovators……..) die hun pleidooi kunnen houden voor of tegen het onderwijs. Interesse? Neem gerust dan contact op!

Op basis van alle geworven kennis hoop ik een visie verder te ontwikkelen hoe we de onderwijssector kunnen verbeteren met behulp van web2.0 toepassingen. Mijn ambitie is om onderwijs te verbeteren en veranderen door draagvlak te creeeren in de gehele onderwijs sector. Ideeen? Neem gerust dan contact op!

Geef een reactie

