Wat mij opviel in 2008?

In 2008 heb een klein beetje geroken aan de onderwijswereld. In de zomer ben ik me wat gaan abonneren op RSS Feeds van oa. Kennisnet, MinOCW, Onderwijs in de 21e eeuw, Wilfred Rubens: technology enhanced learning, Onderwijs van Overmorgen, ICT-in-onderwijs nieuws, WitBlauw, Onderwijs Totaal………….En heb dus voornamelijk op de collectors trede gestaan van de zogenaamde Participation Ladder van Forrester. Collectors zijn de verzamelaars die veel aan te taggen zijn, veel RSS feeds hebben.

Ook had ik me aangesloten bij IBM zomercursus Onderwijs 2.0. Helaas viel deze precies in mijn vakantie maar gelukkig kon ik er bij de terugkomdag in december bij zijn. En dan was er natuurlijk de lancering van Wikiwijs tijdens de bijeenkomst “Boven het Maaiveld” van het Innovatieplatform in de Van Nelle Fabriek te Rotterdam. Nadat Minister Plasterk vol trots de lancering ’s ochtends vertelde kwamen zijn medewerkers van Min OCW en Kennisnet hevig onder vuur in de middag en werden zij stevig aan de tand gevoeld door een zeer kritisch publiek van innovators, beleidsmensen vanuit de praktijk.

Wat mij opviel in 2008?

  • Veel enthousiaste mensen die graag willen veranderen en experimenteren maar ook grote groep die absoluut nog niet bewust is van mogelijkheden van web2.0 binnen onderwijs.
  • Grote fragmentatie, iedere school experimenteert op haar manier op gebied van web 2.0.
  • Geen geïntegreerde visie vanuit Min OCW, of in ieder geval niet zichtbaar.
  • Over de muur gooien van Wikiwijs zonder draagvlak te creëren bij opzet -jongens het is voor jullie?
  • Geen centraal beleid op gebied ICT. Scholen moeten zelf hun ICT beheer regelen.

    Zit ik ernaast? Vertel het me?

    Ik herkende wel veel zaken vanuit bedrijfsleven en dat stemde mij ook positief. Het gat tussen bedrijfsleven en onderwijs lijkt dan toch niet zo groot als ik in eerste instantie dacht.

    In de komende blogs wil gaan kijken waar ik de vergelijking met bedrijfsleven kan maken en hoe dit wordt opgepikt in de praktijk. Ik geloof niet dat de we een grote sprong vooruit gaan maken met onderwijs als de basis nog niet goed is, denk hierbij aan infrastuctuur, veroudere PC’s……..

    2 gedachtes over “Wat mij opviel in 2008?

    1. @Jan Cees – ben blij dat in ieder geval de meeste waarnemingen worden onderstreept 😉

      vind wel opmerkelijk dat je elke school als een apart bedrijf ziet. versnippering, eilandjes komt ook veel voor bij grote bedrijven. Ik zie onderwijs als een groot bedrijf met daarin verschillende afdelingen die werken vanuit visie gehele bedrijf en afdelingen zijn dus niet zo autonoom en volgens mij is dit inderdaad niet situatie van huidig onderwijs maar misschien moeten we daar toch iets meer naartoe – met als voordelen schaalvergroting en kostenbesparing

      Ben ook reuze benieuwd wat je via Kennisnet doorkrijgt (dat is nadeel als je nog niet in onderwijs werkt, dan heb niet alle info)

      bedankt voor de reactie!

    2. Marcel,
      Leuk je hier – na de terugkomdag van de zomercursus – opnieuw te ‘ontmoeten’. We hebben een aantal raakvlakken. Ik heb ruim vier jaar geleden – vanuit het bedrijfsleven – de overstap naar ICT binnen een grote scholengemeenschap voor VO gemaakt.

      Ik onderstreep je meeste waarnemingen: enthousiaste mensen (maar ook die regelmatig roepen “ik moet nog x jaar”). Ten aanzien van de versnippering: zie elke school als een apart bedrijf. Bedrijven delen hun acties en bevindingen op het vlak van ICT (ook) niet.

      De visie van OC&W is inderdaad niet helder. Met Wikiwijs slaan ze mijns inziens de plank mis en ontkennen ze alle ontwikkelingen die er op het vlak van digitalisering van leerstof al lang zijn. Via Kennisnet krijg ik wel een doorkijkje op de ontwikkelingen die ze inzetten. Dat stemt mij wel hoopvol, met de aantekening dat er nog veel moet veranderen.

      Infrastructuur en verouderde PC’s: dat zie ik toch iets anders. Er is veel geïnvesteerd in de ‘harde kant’ van ICT. Nog niet genoeg, maar wat er is, is van goede kwaliteit. Bij mijn bezoek aan mijn oud werkgever in de herfstvakantie ben ik geschrokken van de staat van hun infrastructuur. Daar stonden nog PC’s die ik had aangeschaft (pentium III met crt monitoren). Wij krijgen af en toe bezoek van bedrijven die bij ons komen kijken hoe wij onze RimatriX5 omgeving hebben opgezet. Wij zijn trots op wat er staat!

      Ons motto voor het nieuwe beleidsplan is dan ook: “van leren om te gebruiken naar gebruiken om te leren”.

    Geef een reactie

