“De School van Prem” zorgt voor een debat over de kwaliteit van het onderwijs?

Afgelopen week kon je de televisie niet aanzetten of je zag Prem Radhakishun, bij Pauw en Witteman, De Wereld Draait door…. Met zijn programma “De School van Prem” roept hij vele reacties op bij ouders, onderwijzers, de onderwijsbond en zelfs minister Ronald Plasterk. Terwijl talloze ouders en oud-basisschoolleerlingen zich herkennen in het programma. In ‘De school van Prem’ worden basisschoolkinderen voor de Cito-toets voorbereid.

Prem: “‘Een leerachterstand is een wanprestatie van de school. Het is belachelijk dat schoolkinderen zo onder druk worden gezet voor een toets. Deze kinderen denken dat ze hebben gefaald, maar het is hun schoolsysteem dat heeft gefaald. Als kinderen in zichzelf gaan geloven, halen ze met twee vingers in de neus de Citotoets Ik ga alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat deze kinderen het beste uit zichzelf kunnen halen”.

Er is na de eerste aflevering al een waar debat ontstaan.

Minister Plasterk: “Het risico is groot dat je de zaken spannender voorstelt dan ze zijn, Prem geeft mensen ook valse hoop.” Bekijk hier video reactie van de Minister

Liesbeth Verheggen (Dagelijks bestuurder primair onderwijs bij de Algemene Onderwijsbond):
“Goed amusement, maar schadelijk voor het onderwijs. Radhakishun wil aantonen dat het Nederlandse onderwijs faalt en dat in elk kind een potentiële minister-president schuilt. Met deze onverantwoorde stelling schoffeert hij niet alleen de docenten die zich hard inspannen om leerlingen te begeleiden om het maximale uit hun mogelijkheden te halen, hij diskwalificeert ook ieder kind dat met hard werken een beroepsopleiding voltooit en een zinvolle baan vervult. Om nog maar te zwijgen van de tien kinderen die aan het programma deelnemen. Zij worden klaargestoomd voor een trucje: het halen van de Citotoets. Deze aanpak zegt niets over of zij nu ook goed voorbereid zijn op hun vervolgopleiding”.

Hierbij enkele uiteenlopende reacties op internet:

“De AOb is niet meer van deze tijd. Ze waren ook boos op http://www.beoordeelmijnleraar.nl en eisten een verbod. Nooit van de vrijheid van meningsuiting gehoord, mensen? Prem is erg, maar ook leuk, en hij zet de mensen aan het denken.”

“Het programma zet zich op een redelijk agressieve manier af tegen de scholen en docenten. Het programma probeert aan te tonen dat het huidige onderwijs faalt. Dit doet Prem door leerlingen klaar te stomen voor de Citotoets, maar zelfs als de leerlingen na Prems stoomcursus hoger scoren, mag je dat verband niet zomaar leggen. Als Prems missie mislukt, is de schade voor de kinderen vele malen groter dan wanneer ze in hun eigen tempo doorgroeien”

“Na, jaaa, een ding moet ik Prem nageven; er is idd maar één uitzending geweest en het gezeiks begint al! Er mag ook helemaal niks meer, tjonge jonge. En eens iemand krediet geven, of iets eens van de andere kant (proberen) te bekijken is er helemaal niet meer bij…DAT IS PAS SCHADELIJK !!!”

“Beste Prem, Kom bij ons eens 10 weken in groep 8. Red je dat, en is het niveau aanzienlijker hoger, dan petje af. Als je dan ook nog even alle gesprekken met ouders, instanties doet. Als je dan ook nog even alle formaliteiten regelt voor de LWO kinderen. Als je dan ook nog alle probleem gevallen oplost. Dan ben je mijn man.”

““Na alle commotie over Prem heb ik gisteravond gekeken. Die Prem gaat uitstekend om met die kinderen. Schadelijk voor het onderwijs???????? Het werd tijd!… Hoogste tijd, want er is al gigantisch veel schade door ‘het onderwijs’ aangericht en dat wil er maar niet in bij het onderwijs en met name de beleidsmakers en de overheid!…”

Meer reacties: http://deschoolvanprem.nps.nl/reacties/

AD: 71 Reacties

VOLKSRANT: 39 Reacties

ELSEVIER: 32 Reacties

Ik denk dat de huidige situatie binnen onderwijs vrij complex is en ga dus ook niet oordelen maar wat mij persoonlijk vooral opvalt is dat de gevestigde orde binnen onderwijs (AOb) en Plasterk ontzettend in de verdediging schieten, met de hakken in het zand en men wel erg defensief reageert en dat snap ik eigenlijk niet. Is er binnen de beleidsmakers van onderwijs niet iets van reflectie en 360 graden feedback? Waarom schiet men in de verdediging? Misschien kan het onderwijs proberen door Prem’s aanpak heen te kijken en te onderzoeken of hij ook niet een punt heeft? Ik las deze week het boek Ambtenaar2.0. Hierin schrijft David van Berlo over onder anderen de gevolgen van web 2.0 voor de overheid en voor de relatie tussen overheid en burgers. Ik krijg nu wel de indruk dat de afstand van OCW en burgers nog vrij groot is. Wat ik al eerder meldde is dat het onderwijs is als het Nederlands elftal, iedereen heeft er een mening over. Een programma zoals De Klas van Prem zou moeten worden aangegrepen om het debat aan te gaan met alle betrokkenen (dus niet alleen de onderwijskundige) om het onderwijs te verbeteren. Een debat betekent niet modder naar elkaar gooien maar met elkaar in gesprek gaan. Betrek de ouders er meer bij, ga dialoog aan. Hoe lang duurt het nog dat Plasterk gaat Twitteren? Misschien wordt tijd dat hij wat vaker met Maxime Verhagen gaat praten. (http://www.blognetwerk.net/story.php?title=maxime-verhagen-over-twitter-en-blogs-on-vimeo)

Advertenties

3 gedachtes over ““De School van Prem” zorgt voor een debat over de kwaliteit van het onderwijs?

  1. Pingback: Onderwijs moet drempelvrij worden « Back2School

  2. Pingback: De School van Prem: Het resultaat « Back2School

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s