NOT: Het dagje uit voor leerkracht1.0

Met tassen vol met gadgets 1.0 (vb. pennen) gingen vele leerkrachten naar huis met een fijn gevoel, een lekker dagje uit. Het was druk op de NOT 2009 maar vooral in de paden van het traditionele onderwijs, de boekjes.

Gelukkig heb ik vele lichtpunten gezien op de beurs. Mijn eerste stop was bij ACTIVboard people, waar ik een demonstratie kreeg van hun product en zij de mogelijkheden van het digitale schoolbord lieten zien. Ik dacht dat is een goed product tot ik na een dag beurs er achter kwam dat er vele leveranciers van digitale schoolborden aanwezig waren en ik door de bomen/borden het bos niet meer zag. Waar in zijn ze nu eindelijk onderscheidend?

Vervolgens langs de stand van Apple. Tja, die snappen gewoon hoe het onderwijs moet aansluiten op de belevingswereld van de jeugd en dat de jeugd tegenwoordig anders leert dan vroeger en dus behoefte hebben aan andere leermiddelen. Het is dus niet alleen hun techniek, maar ook hun filosofie. Ik verwacht dat de mac het onderwijs langzaam gaat veroveren.

Daarna even langs bij gastblogger Hans van den Berg van (AVS). Leuk om dan ook in reallife te ontmoeten. Ondertussen zijn vele leerkrachten op zoek naar waar ze gratis eten of drinken kunnen scoren.

Even langs de dyslexie straat, (huiswerk van thuis). Ik ben verbaasd over de vele hulpmiddelen die al op de markt zijn. Waarom zie ik hier niets van op de basisschool van mijn kinderen. Toch maar even wat folders meegenomen.

Onder leiding van CED-adviseur Dieter Möckelmann heb ik een mooie rondleiding gehad op de beurs met als thema: Onderwijs in de 21e eeuw. Langs o.a. ED*IT en Creative Learning. Inderdaad dit zijn de leuke initiatieven waar ik warm van wordt.

Bij Kennisnet raak ik in gesprek met een ICT Coördinator. Hij vertelde enthousiast over de wedstrijden van Kennisnet zoals ThinkQuest (competitie waarbij educatieve websites gebouwd worden door leerlingen basisonderwijs) en over Expose Your Talent (competitie waarbij leerlingen leren om zelf films te maken) en Make-a-Game (bouwen leerzame games). Op de vraag hoeveel scholen nu eigenlijk deelnemen kwam hij uit op 200-300 scholen en daar word ik dan weer erg verdrietig van. Voor mijn gevoel gaat het sneeuwbal effect veels te langzaam. Dit betekent dat 80% van de basisscholen hier nog niet meebezig is of nog niet weet hoe ze hier mee moet beginnen. Het lijkt mij de uitdaging hoe we dit proces zouden kunnen versnellen. Hoe krijgen we de massa in beweging, diezelfde massa die naar huis is gegaan met al die gadgets en bij uitgang als klap op de vuurpijl de afvalemmer van het CNV meenam.

2 gedachtes over “NOT: Het dagje uit voor leerkracht1.0

  1. Pingback: Ontmoetingen van de reiziger in het onderwijs « Back2School

  2. Pingback: TeachMeet: Waar was jij donderdagavond 29 januari 2009? « Back2School

Geef een reactie

