TeachMeet: Waar was jij donderdagavond 29 januari 2009?

Het was een druk dagje afgelopen donderdag. In mijn vorige blog schreef ik over de NOT: Het dagje uit voor leerkracht1.0. ‘s Avonds was ik één van de gelukkige om de eerste TeachMeet bij te wonen. Ik kreeg al snel door dat de deelnemers duidelijk in de frontlinie van het onderwijs zitten en daar werd ik heel erg blij van. Het gaf mij het gevoel alsof ik bij de oprichting van Sjors en de Rebellen club zat of de oprichting van een nieuwe beweging. Allen gepassioneerd over het onderwijs en snappen dat er iets moet gaan veranderen en dus ook al met de verandering bezig zijn. Ik werd overstroomd met mooie voorbeelden, goede inzichten en veel nieuwe contacten.

Nu twee dagen later probeer ik alle informatie op een rijtje te zetten. Veel informatie was nieuw, maar ook herkende ik wel zaken vanuit bedrijsfleven, zoals het verhaal van Willem Karssenberg over het verbieden of toelaten van Hyves en Youtube op school. Iets wat bij organisatie ook speelt zoals onlangs bij LNV. Ik werd geraakt door Richard de Jong, die ons helemaal meenam in zijn verhaal over sterrenkunde op school. Wat kan hij mensen boeien en binden, knap!

Marieke van Osch vroeg input ter verbetering van het onderwijsconcept Gisdo. Misschien is de Gisdo aanpak niet nieuw, maar ik had er nog niet van gehoord. De Gisdo-aanpak sluit denk ik beter aan op de maatschappij. De leerlingen moeten zelf actief informatie verzamelen en delen met elkaar. Een belangrijke vaardigheid van deze tijd. Naast het verzamelen wordt er flink gediscuteerd, taken verdeeld, samengewerkt en gereflecteerd. De leraar treed slecht op als coach en ICT wordt op verschillende manieren toegepast. De leerlingen leren plannen en worden veel meer gemotiveerd. Wat zou ik graag willen dat op de basisschool van mijn kinderen ook voor de Gisdo aanpak wordt gekozen.

De micropresentaties volgde elkaar in rap tempo op, stuk voor stuk onderwijsexperts met een goed verhaal (Marcel de Leeuwe, Jeroen Clemens, Sia Vogel, Karin Winters, Gerard Dümmer, Wilfred Rubens, Paul de Maat, Jeroen Gerth, Joël de Bruijn, Volker Schmidt, Jet Houwers, Kaj Rietberg). De presentaties werden afgewisseld met korte breaks waar de pokens flink werden uitgewisseld. Fons van Berg, de organisator, sluitte de avond af met een pecha kucha over de zes ontwerp principes voor onderwijs in de 21ste eeuw (ACOT2 http://newali.apple.com/acot2/). Een absolute aanrader voor alle onderwijskundigen!

Fons, bedankt!

Ik hoop dat er snel weer een TeachMeet komt. Count me in!

Of zoals Neil Armstrong zou zeggen: “It’s one small step for (a) man, one giant leap for education”

2 gedachtes over “TeachMeet: Waar was jij donderdagavond 29 januari 2009?

  1. Pingback: Helikon | TeachMeetNL … afterglowing

Geef een reactie

