Pay it Forward!

De eerste maand van mijn “Back2School” zit er al weer op. Er is in de afgelopen maand veel gebeurd. Veel gelezen en vooral veel mensen gesproken. Vorige week vertelde ik aan een loopvriend mijn verhaal, mijn motivatie om richting onderwijs te gaan. Hij wees me op een film genaamd “Pay it Forward”. Misschien is dit voor jullie een bekende film maar voor mij was het nieuw. Het verhaal van de film begint bij een kind van een alcohol verslaafde, die een opdracht krijgt van zijn leraar. De kinderen moeten een manier bedenken om de wereld te verbeteren. Het idee van de hoofdrolspeler is gebaseerd op geven aan een andere zonder daar iets voor terug te krijgen. Als je wordt geholpen door een ander dan moet jij ook weer drie anderen helpen. Op deze manier ontstaat er dus een beweging van allemaal goede daden. Het is slechts een verfilming van een boek, maar in Amerika is hier daadwerkelijk een echte foundation ontstaan.

Een mooie film, stel je nu eens voor dat we dit ook in het onderwijs voor elkaar kunnen krijgen. Hoe krijgen we het onderwijs vooruit? Waar begint deze keten? Is het dan toch bij de kinderen, moeten we veel meer naar hun luisteren?

Lex Hupe vraagt zich af in zijn blog of we de kinderen wel serieus nemen. Hij vindt dat met web2.0 kinderen meer grip en inzicht kunnen krijgen in hun eigen leefwereld en hierdoor dus meer autonomie krijgen om hun leerpad vorm te geven. Kinderen kunnen dus hun interesses zelf meer vorm gaan geven en dat communiceren naar anderen, leraren, kinderen, ouders, hun eigen groep, aldus Lex. Gaan we de kinderen deze ruimte geven binnen het onderwijs of is het merendeel van de leerkrachten daar nog niet aan toe? En gebeurt het dus alleen buiten de muren van de school.

Op de vraag van Mats Eglin in de LinkedIn TeachMeet groep: “In hoeverre moet er een discussie op gang gebracht worden over de mogelijkheden en gevaren van Hyves en facebook op de basisschool?”, kwam Erwin de Beer met een mooi antwoord: “Wat op school gebeurt is niet meer alleen van school, en wat thuis gebeurt niet meer alleen van de ouders. Via de kinderen kunnen ouders heel wat leren over de mogelijkheden van internet”. Opnieuw een oproep om meer naar de kinderen te luisteren.

Dit herken ik wel vanuit mijn marketing ervaring. Luisteren naar je doelgroep, wat willen ze? wat zijn hun behoeftes? Ik vraag me dus ook af of dit wel regelmatig gebeurt binnen het onderwijs. Dus, waar begint de verandering?

Deze week nog veel meer gesprekken gehad over veranderen. Ooit gehoord van het veranderbeest? De kop (10%) wil veranderen en loopt voorop, dan het lichaam, de massa (80%) die nog niet weet waar naar toe maar niet tegen is en dan heb je de staart (10%), die gewoon niet wil veranderen. De boodschap hieruit is begin bij de kop, stop dan je energie in het lichaam en probeer deze te masseren en vergeet de staart die wil niet en kan niet veranderen. Weer een manier om naar verandering te kijken. Wie zitten er in de kop binnen het onderwijs? Zijn dit ook de leerkrachten van de toekomst, dus de PABO’’s? En waarom gaat er nog zoveel energie naar de staart?

Deze twee invalshoeken combinerend denk ik we eerst de kopgroep moeten identificeren. De verandering begint hier en als we dan het “Pay it forward” principe toepassen op het lichaam, krijgen we de massa toch in beweging of moeten we de kinderen niet gewoon vragen een manier bedenken om het onderwijs te verbeteren?

Pay it forward!

Advertenties

4 gedachtes over “Pay it Forward!

  1. Pingback: Inspiratie – Het beste van het witte doek (Zomergasten Deel 2) « Back2School

  2. Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
    Ben blij met jullie toevoeging!
    Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar marcelkesselring.wordpress.com in Firefox. 😦 Weten jullie hoe dit komt?

    Groetjes Barbara

  3. Hoi Marcel,

    Wat leuk dat je die film aanhaalt. In Canada zijn een aantal mensen bezig geweest om een spel te maken die gebaseerd is op die film. Het spel is een ‘Play it forward’ spel. Je kunt hier meer over vinden op http://www.akoha.com

    Misschien is er wel een manier om dit spel aan te passen zodat het gebruikt kan worden in het onderwijs.

    Groetjes Marloes

  4. Hi Marcel,

    Ik heb nog twee kijktips:

    – Freedom Writers (2007)

    Een jonge lerares inspireert haar moeilijk opvoedbare leerlingen om tolerant te zijn en na de middelbare school verder te leren.

    – Rhythm Is It! (2004)
    http://www.filmfocus.nl/trailers/18040-Rhythm-Is-It.html
    Documentaire over de totstandkoming van een dansspektakel met 250 kansarme jongeren uit Berlijn rondom Igor Stravinsky’s Le Sacre Du Printemps

    Vele mensen op de wereld met een zelfde doel, maar eigen uitwerking daarvan (gelukkigwel).
    Groet,
    Sergio

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s