TOP40: Met stip gestegen, de zij-instroom

Een aantal weken geleden las ik de volkskrantblog van “Alle veertigers naar school” van Evelien Tonkens. Hierin beschreef ze de 2de educatie of 2de carrière. Ze stelt daarin voor om de arbeidsmarkt heel anders in te richten, zodat niemand meer veertig jaar hetzelfde werk hoeft te doen. Want wil er nu 40 jaar hetzelfde werk doen? Evelien stelt dat twintig jaar in hetzelfde beroep meer dan is genoeg, dus laten we iedereen tussen de 40 en 45 jaar het recht geven om opnieuw vier jaar naar school te gaan. Hiervoor krijgt iedereen een basisbeurs, die aangevuld kan worden met een deeltijdbaan.

Ik denk dat dit een geweldige stimulans zou kunnen zijn voor goede zij-instromers voor onderwijs, want veertigers staan anders in het leven dan twintigers die aan het begin van hun carrière staan. Veertigers beginnen aan het plafond van hun salaris te komen, dus de grote groei is eruit. Ze hebben zelf kinderen die op school zitten en zijn dus meer betrokken bij onderwijs dan twintigers want zij willen dat hun kinderen goed onderwijs krijgen. Ze zijn op zoek naar andere uitdagingen.

Echter vraag ik me af of het er ooit van zou komen. Deze week heb ik me ook wel wat opgewonden over de kolom “Greet zij-instroom” uit de Trouw. De columnist Wera de Lange beschreef (al dan niet verzonnen) het verhaal van een mislukte zij-instroom. Waarom was ze mislukt? Greet had andere verwachtingen van het onderwijsvak, Greet was onvoldoende voorbereid en Greet had geen eerlijke kans gekregen van de gevestigde orde van leerkrachten. Natuurlijk moeten zij-instromers minstens dezelfde kwaliteit kunnen bieden dan de huidige leerkrachten. Echter, denk ik dat ze ook wat extra’s kunnen bieden aan het onderwijs. Een reactie op de kolom was: “Dit soort mensen hebben we bij ons op school ook als zij-instromers binnen gehad. Tja, als er jarenlang te weinig wordt uitgegeven aan onderwijs………..er moet toch IEMAND voor de klas, lijkt de schoolleiding (en misschien de regering ook?) te denken.“ de reactie eindigt met “De oplossing: meer investeren in onderwijs. Nederland zit ver onder de OESO-norm en raken wat kwaliteit betreft steeds verder achterop.” Hier gaan dus mij nekharen recht van overeind staan, want de huidige leerkrachten (soms meer dan 20 jaren, dag in en uit dezelfde lessen) moeten de kwaliteit omhoog krijgen. Zijn we dan niet trekken aan een dood paard? (als je aangesproken voelt, dan zou jij inderdaad wel eens dat dode paard kunnen zijn). Het is niet OF, nee het verhaal moet EN EN zijn. We zijn het er over eens fat er geïnvesteerd moet worden in het onderwijs, maar je moet investeren in de huidige mensen binnen onderwijs en je moet meer investeren in de potentiële leerkrachten vanuit bedrijfsleven. Want meer investeren in onderwijs betekent meer investeren in zij-instromers, dus gat kleiner maken want onderwijs kan zeker goede zij-instromers gebruiken.

Maar wie zijn die zij-instromers? Deze week kwam ook het plan van de VO-raad om de nieuwe werklozen uit bedrijfsleven, welke hun baan zijn kwijt geraakt als gevolg van de crisis, te laten herscholen tot leerkracht. De VO-raad denkt hiermee de oplossing te hebben voor het dreigende lerarentekort, en de groeiende werkloosheid. Zoals ik in mijn vorige blog “Mind the Gap” schreef denk ik niet dat dit de mensen zijn die gemotiveerd het onderwijs in zullen gaan. Op zich heb niets tegen dit plan de VO raad, maar het is slechts een gedwongen stimulans.

Ik zou Minister Donner en collega Plasterk, OCW aanraden om ook de optie van 2de educatie/carrière te onderzoeken en te kijken of dit idee levensvatbaar is, of moet je eerst je baan verliezen om te kunnen zij-instromen?

Een gedachte over “TOP40: Met stip gestegen, de zij-instroom

  1. Hi Marcel,

    Ik ben nu al ruim 11 jaar werkzaam in de fashion industrie en ik wil iets anders gaan doen en meer voldoening in mijn werk vinden en denk eraan om me om te scholen tot juf door de deeltijdpabo te gaan doen. Maar omdat ik mijn inmiddels riante salaris niet zomaar ineen keer kan missen en ik met een gezin van 3 kinderen naast deze studie nog maar weinig mogelijkheden zie om hiernaast behoorlijk te werken. (studietijden: woensdagmiddag en -avond en donderdag vanaf 16.30 en dan op dinsdag stage: blijft over een halve donderdag, vrijdag en/of een maandag: zoek die baan maar eens…!) zie ik niet hoe ik dit moet gaan doen. Nu hoor ik weer over de zij-introom en ik dacht juist dat die afgeschaft was voor de pabo. Want dát kan voor mij wel een optie zijn: werken en leren en dus ook een inkomen. Maar waar vind ik de informatie of dit inderdaad weer mogelijk is?? Zou jij/iemand me kunnen helpen met informatie? Ik woon in Muiden, dus regio Amsterdam.

    Alvast bedankt,
    juf to be or not to be

Geef een reactie

