Ik zie een heel andere wereld……..

Noem me dom of naïef
Te onnozel, te lief
Of nog niet van illussies beroofd
Ik heb een heel andere wereld
Een heel andere wereld in mijn hoofd

Ik heb een heel andere wereld in mijn hoofd
Een heel andere wereld
Duizend keer mooier
Waar de mensen proberen
Om het niet te verklooien
Ik heb een heel andere wereld
Een heel andere wereld in mijn hoofd

Prachtige tekst van Huub van der Lubbe (De Dijk), maar wat is die heel andere wereld?

Als ik naar de onderwijs wereld nu kijk, dan zie ik leerkrachten die ieder jaar hetzelfde liedje zingen. Leerkrachten, die moe zijn geworden van alle bijzaken en niet meer met “het onderwijzen” bezig zijn. Leerkrachten, die de afgelopen jaren zijn doodgegooid met nieuwe methodes, nieuwe initiatieven, meer regels, meer toetsen. Leerkrachten, die niets meer begrijpen van de zappende kinderen. Leerkrachten, die zich het pispaaltje zijn gaan voelen, want “het volk” en “de koningen” vinden dat het slecht gesteld is met de kwaliteit van het onderwijs. Dan is het toch logisch dat ze met hun hakken in het zand gaan staan en dat ze snel op hun tenen zijn getrapt.

Als ik naar de onderwijs wereld nu kijk, dan zie ik een beleid dat geen beleid is. Maar dan zie ik politici die snel willen scoren in een korte tijd. Politici met mooie plannen die te ver van de praktijk afstaan, politici die het wiel om de vier jaar opnieuw uitvinden. Politici die last hebben van het not-invented here syndroom. Politici, die nieuwe projecten over de muur heen gooien, zonder het te laten landen. Dan is het toch logisch dat ze niet meer serieus worden genomen.

Als ik naar de onderwijs wereld nu kijk, dan zie ik een school dat geleid wordt door mensen die oorspronkelijke niet zijn opgeleid als managers. Schoolbesturen die vast zitten geklemd aan alle regels. Schoolbesturen, die geld in een ouwe sok blijven bewaren en oppotten. Schoolbesturen die voor jaren vast zitten aan leveranciers. Dan is het toch logisch dat ze geen eigenlijk geen kant op kunnen en vast zitten in een klem.

Als ik naar de onderwijs wereld nu kijk, dan zie ik een markt met vele grote bedrijven zoals uitgeverijen, leveranciers. Organisaties die hun marktaandeel aan het beschermen zijn. Organisaties die gezamenlijk de markt beschermd en nieuwkomers probeert buiten de deur te houden. Organisaties die steeds dieper in het hart van de school komen, waardoor scholen heel afhankelijk van ze worden. Dan is het toch logisch dat de scholen de regie beginnen kwijt te raken.

Als ik naar onderwijs wereld nu kijk, dan zie ik leerlingen die al op 4 jarige leeftijd worden getoetst. Leerlingen, die moeten leren schrijven met lusletters, terwijl ze nooit meer iets formeels gaan schrijven met pen en papier. Leerlingen, die zich onbegrepen voelen door de leerkrachten. Leerlingen, die worden opgeleid als eenheidsworst. Leerlingen, die buiten de boot vallen als ze niet bij de grijze massa horen. Leerlingen, die een kunstje moeten leren. Leerlingen, die alleen maar worden beoordeeld op de kunst van toetsen. Leerlingen, die te weinig gestimuleerd worden hun talenten optimaal te ontwikkelen. Leerlingen, die worden opgeleid voor vakken van vandaag en niet voor de toekomst. Dan is het toch logisch dat leerlingen uitvallen en niet goed voorbereid zijn voor de arbeidsmarkt.

Als ik naar onderwijs wereld nu kijk, dan zie ik dus een complexe wereld met verschillende spelers, ieder zijn eigen verhaal maar ook zo afhankelijk van elkaar. Spelers die vergeten waar het eigelijk allemaal om begonnen is.

Noem me dom of naïef
Te onnozel, te lief
Of nog niet van illussies beroofd
Ik heb een heel andere wereld
Een heel andere wereld in mijn hoofd

Ik zie een heel andere wereld…..een wereld waarin ……..

WORDT VERVOLGD 😉

7 gedachtes over “Ik zie een heel andere wereld……..

  1. Pingback: Ik zie een heel andere wereld ……..Working on a dream « Back2School

  2. Mooi opgeschreven, Keje! Veel van je observaties moet ik (hoe jammer ik dat ook vind) helaas met je delen. En zoals enkele anderen hiervoor al aangeven: als de mensen die wel willen vernieuwen, vooral hun ding blijven doen, dan komen we er wel. De termijn waarop is natuurlijk moeilijk te voorspellen…

  3. Goed verhaal Keje. Helemaal eens met je inzichten. Ik deel je idealisme. Ook voor mij de reden om hier juist verandering in te brengen. Mijn motto is aanvullend op het jouwe: Think Big, Act Small. Laat zien dat het ook echt anders kan (Weekendschool.nl, Kindcentraal.nl, Game Maker, Iederwijs etc.) op kleine schaal.
    Elke cultuur krijgt het onderwijs dat het verdient. De oogst in onze rationele maatschappij is niet florissant. Voordat we kinderen laten opbloeien tot wie ze echt zijn, stoppen we ze vol met rationeel bedachte regels en structuren. We beledigen kinderen daarmee. Ook de leraren want velen willen ook echt kinderen helpen om hun eigen Spirit te zien groeien. Leren is meer dan kennis reproduceren. Het is rijpen, ontwikkelen, delen, genieten, zinvol bezig zijn, vragen stellen, nieuwsgierig zijn, verwondering, betrokkenheid. Het leven samen vieren.
    De Linkerhersenhelft (ratio) is te dominant. De creatieve en beeldende Rechterhersenhelft bevat nog hele schatten aan kennis die onze wereld zal verrijken.

  4. @edvard @jan cees ja er gebeuren inderdaad veel mooie dingen maar ik vind dit kleinschalig en de mooie dingen zouden groter gemaakt moeten worden

    @jan cees ja dat is inderdaad wat ik bedoel. waar begin je de verandering? ik denk dat als ieder zijn eigen rol pakt, iedere schakel is belangrijk. wel denk dat dit process meer geregiseerd moet worden, en dat sturing en ruimte gemaximaliseerd moet worden

    de drempel hoog voor back2school? nee absoluut niet, ik word alleen maar gemotiveerder en als marathonloper weet ik ook dat je een lange adem moet hebben, maar ik wil zeker een rol spelen, de vraag is of de onderwijs wereld openstaat voor een “vreemde eend” met een brok ervaring, de wereld in een grote organisatie, een grote multinational is echt niet zo anders als de onderwijswereld. ik ken het spel 😉

  5. Oei,
    Als dit het resultaat is van je zoektocht, is de drempel om ‘back to school’ te gaan hoog. Ik ga er van uit dat je volgende post de mooie dingen laat zien de je gevonden hebt en/of een doorkijkje naar jouw andere wereld.

  6. Jazeker, dit herken ik. Zeker dat van de docenten die niet uitgedaagd worden standpunten in te nemen ten aanzien van methodes e.d. Een dikke methode is een dunne leraar?
    Maar er gebeurt ook veel moois hoor, laten we dat niet vergeten.
    Er is ook veel talent in het onderwijs, al is dat niet zo makkelijk vindbaar. En ontroering, ook dat vind je er nog.

Geef een reactie

