Ik zie een heel andere wereld ……..Working on a dream

Noem me dom of naïef
Te onnozel, te lief
Of nog niet van illussies beroofd
Ik heb een heel andere wereld
Een heel andere wereld in mijn hoofd

Ik heb een heel andere wereld in mijn hoofd
Een heel andere wereld
Duizend keer mooier
Waar de mensen proberen
Om het niet te verklooien
Ik heb een heel andere wereld
Een heel andere wereld in mijn hoofd

Vervolg op ik zie een heel andere wereld…….working on a dream

Als ik naar de onderwijs wereld van de toekomst kijk, dan zie ik leerkrachten die het niet meer hebben over werkdruk en niet meer hebben over ICT als iets van de ICT coördinator maar dan zie ik leerkrachten die in staat zijn hun leerlingen te binden en boeien en aan te sluiten bij de belevingswereld van hun leerlingen. Leerkrachten die web2.0 en nieuwe technologie inzetten om hun leerdoelstellingen te behalen en dit dus niet zien en voelen als weer iets extra’s maar als een verrijking voor hun vak. Hebben we het hier over leerkrachten2.0, meester2.0, juf2.0?

Als ik naar de onderwijs wereld van de toekomst kijk, dan zie ik een beleid dat niet om de 4 jaar (als we geluk hebben) veranderd maar dat we een koers inzetten voor de volgende generaties. Dan zie ik een minister van onderwijs en wetenschap, een minister die zich dus focus op onderwijs en zich dus niet hoeft te bemoeien met het mediabeleid, welke omroepen op welke zenders komen. Dan zie ik ook een regering die ervoor zorgt dat de basis voorzieningen worden gecreëerd, een regering die zorgt dat de rails er ligt. Hiermee bedoel ik dat ze ervoor zorgen dat de infrastructuur er ligt op het gebied van ICT en faciliteiten, hierdoor kunnen de verschillende treinen gaan rijden en hoeven scholen zich niet meer druk te maken over hun ICT beheer en support. Dit levert grote besparingen op door de schaalvergroting, wat we weer kunnen gebruiken voor de professionalisatie en herwaardering voor de leerkracht.

Als ik naar de onderwijs wereld van de toekomst kijk, dan zie ik een schoolbestuur die erkent niet alle kennis in pacht te hebben maar de expertise van buiten naar binnen haalt en de expertise van ouders benut om hun school te leiden. Maar dan zie ik ook grotere instroom vanuit bedrijfsleven in bestuursfuncties.

Als ik naar de onderwijs wereld van de toekomst kijk, dan zie ik een klas die slechts dient als fysieke ontmoetingsplek. Onderwijs zal minder binnen de muren van de school gaan plaats vinden maar dus ook meer op locatie, thuis…..dus anywhere. Onderwijs zal niet meer alleen plaats vinden binnen schooltijden, nee een leerling kan ook via bv. MSN ook advies krijgen van leerkracht in de avond, dus anytime. Grenzen vervagen, net als werk en privé dus ook school en privé. Leerlingen werken dus ook samen anywhere, anytime.

Als ik naar de onderwijs wereld van de toekomst kijk, dan bestaat de PSU (persoonlijke standaard uitrusting) van een leerling uit een laptop met internet, nintendo ds (voor onderbouw PO), mobieltje met camera en dan bestaat de PSU voor de leerkracht ook uit laptop met internet, mobieltje met camera……dan bestaat een standaard uitrusting voor een klas uit een goede video camera, digitaal schoolbord, wireless internet, een WII……….

Als ik naar de onderwijs wereld van de toekomst kijk, dan zie dat goede praktijkcases snel worden verspreid en worden hergebruikt door veel meer leerkrachten.

Als ik naar de onderwijs wereld van de toekomst kijk, dan zie leveranciers die educatieve content ontwikkelt voor massa medium zoals nintendo ds, WII maar ook meer educatief beeldmateriaal ontwikkelen……..

Als ik naar de onderwijs wereld van de toekomst kijk, dan zie ook dat we van ver moeten komen en dat we nog een lange weg te gaan hebben. Het is mijn reis, maar hopelijk ook voor velen anderen die het onderwijs een warm hart toedragen.

I’m working on a dream, though sometimes it feels so far away
I’m working on a dream, and I know it will be mine someday

Bruce Springsteen, Video.

TIP: Thuria’s Story.

Een gedachte over “Ik zie een heel andere wereld ……..Working on a dream

  1. Pingback: Inspiratie – Het beste uit de muziek (Zomergasten Deel 3) « Back2School

Geef een reactie

