Sponsorloop voor een nieuw digitaal schoolbord?

Afgelopen week werd er aangebeld bij ons. Geen collecte, nee een kereltje van jaar of 10. “Meneer wilt u mij sponsoren? Ik loop een sponsor loop voor school”. Nou leuk, dacht ik, als marathonloper en sportminded ben ik altijd blij dat er aan sport wordt gedaan door de jeugd, die het toch al zwaar te verduren heeft voor wat betreft beweging omdat ouders liever de auto pakken in plaats van stukje lopen of fietsen.

Ik heb zelf een aantal jaren geleden een aantal sponsorlopen georganiseerd op scholen. Wat mij hierbij op viel was de bijzonder slechte conditie van de kinderen. Deze sponsorloopjes werden gelopen voor de ROPARUN – Een loopevenement waarbij mensen, in teamverband lopen van Parijs naar Rotterdam en door verschillende acties geld op halen voor kankerpatiënten. “Voor welk doel loop je?” vroeg ik geïnteresseerd. “We lopen voor een nieuw digitaal schoolbord” zei hij verlegen. Een digitaal schoolbord? Tja, wat moet ik hier nu van denken?

Ik snap het gewoon niet meer. Onlangs las ik dat scholen veel geld oppotten. Basisscholen hadden 2,5 miljard euro aan eigen vermogen vorig jaar. In totaal bezitten basisscholen, middelbare scholen, het beroepsonderwijs (roc’s), hogescholen en universiteiten 9,8 miljard euro.

Bijna 10 miljard en dan gaan leerlingen geen geld ophalen voor een maatschappelijk goed doel maar voor een nieuw digitaal schoolbord – wat toch wel tot de standaard uitrusting van een school zou moeten behoren. Waarom heeft een school hier geen geld voor over? En moet het bedelen in de buurt?

Hieruit concludeer ik uit dat een digitaal schoolbord blijkbaar niet tot de hoogste prioriteit van de schoolleiding is, want anders had men dit allang aangeschaft.

Ik ben me wat gaan verdiepen over het gebruik van digiborden. Gelukkig is er op internet veel goede informatie beschikbaar.


  • Hoe kun je een digitaal schoolbord inzetten? (Wilfred Rubens)
  • Kennismaken met het digitale schoolbord…(Computers in de Klas)
  • Voorbeelden rondom het gebruik van digiborden in het …(Computers in de Klas)
  • Hoe kan het digitale schoolbord een rol krijgen bij de vernieuwing van het onderwijs? (Kennisnet)
  • Het Klokhuis – Digitaal Schoolbord

  • Bij navraag in mijn netwerk kwam ook boven dat in de lagere klassen men zich nog vaak vasthoud aan het “ouderwetse” gebruik van het schoolbord en de leerling participatie daarmee. Ook hoor ik regelmatig dat een digitaal schoolbord enkel gebruikt wordt als een projectiescherm. Kortom, vele mogelijkheden onbenut zijn.

    Als ik nu de vergelijking maak vanuit mijn marketing ervaring, dan zou je kunnen zeggen dat fase 1 goed is afgerond. In de eerste fase wil je ervoor zorgen dat je potentiële users het product leren kennen en gaan proberen (bewustwording & trial). Hierbij probeer je ze te verleiden met als doel zoveel mogelijk mensen binnen je doelgroep te benaderen (increase penetration). Vervolgens weten ze van het bestaan en wil je het gebruik gaan verhogen, verhogen frequentie (loyaliteit) en dus gebruik verder gaan stimuleren. In deze fase zit veel training, uitleg, veel oefenen….. In Fase 3 is het digibord volledig ingeburgerd. Alle leerkrachten, leerlingen zeggen dan “Ik kan me niet voorstellen om te werken zonder digibord”.

    Het verleiden is al aardig gelukt, men wil een digibord maar ik heb wel grote twijfels bij deze school. Het is toch wel heel vreemd dat het kopen van digibord afhangt van een sponsorloop en dus blijkbaar niet onderdeel is van een meerjaren plan, visie, strategie van deze school. Ik raad deze school aan om eerst een visie te bepalen en dan te kijken welke middelen er nodig zijn, en dus ook de financiën.

    Ik schat in dat de grootste groep nu zit in fase 2 (loyaliteit) maar dat er veel tijd en energie moet worden gestoken om ervoor te zorgen dat het maximale uit een digibord wordt gehaald. Hierbij is veel begeleiding nodig en veel ruimte voor het experiment, dus maximaliseren van sturing en ruimte.

    Terug naar de jongen aan de deur. Moet ik dit nu WEL of NIET sponsoren?

    Wat zou jij doen?

    Een gedachte over “Sponsorloop voor een nieuw digitaal schoolbord?

    Geef een reactie

