Ontmoetingen van de reiziger in het onderwijs

Als reiziger “Back2School” ontmoet ik leuke, interessante mensen met een passie voor het onderwijs. Dagelijks heb ik via twitter contact met verschillende twitteraars, zoals @karinwinters, @DieterM, @EdduB , @siavogel, @trendmatcher, @dirkpaul, @florinablokland, @ellenelemans, @jeroenbottema, @wytze, @wilfredrubens en vele anderen…………. en lees ik prachtige blogs van @wauwel, @wiswijzer, @koobus…… Verhalen vanuit de praktijk en gesprekken met een boodschap van vernieuwing en innovatie, ideeën, verhalen en opmerkingen die eigenlijk te goed zijn voor een tweet of een blog en gewoon een breder publiek verdienen. Stuk voor stuk mensen met een groot hart voor onderwijs. Allemaal met een kijk op het onderwijs van de toekomst. Als reiziger ben ik blij dat ze allemaal heb leren kennen met twitter als communicatiemiddel.

Naast deze virtuele ontmoetingen zijn er natuurlijk ook verschillende “in real life” ontmoetingen. Zo had ik afgelopen week een afspraak met Fons van den Berg (@helikon, en TeachMeet) en Chris Sigaloff (Kennisland).

Het eerste contact met Fons van den Berg was vorig jaar per mail. Ik was nog echte “newbie” in onderwijs, was aan het googleen en stuitte toen op “TeachMeet” – een informele bijeenkomst voor iedereen die nieuwsgierig is naar technologie, onderwijs, innovatie en creativiteit. Iedereen kan deelnemen en zijn coole ideeën of geweldige ervaringen uit zijn onderwijspraktijk met anderen delen. Ik dacht dat is een leuke manier om me meer te gaan verdiepen in onderwijs. Later zag ik pas de NOT, welke op dezelfde dag was. De NOT? Daar had ik nog nooit van gehoord. Zo gebeurde het dat ik getuige was van de allereerste TeachMeet met de NOT als bijprogramma. Het concept van TeachMeet spreek mij heel erg aan, lekker informeel, chaotisch en inhoudelijk sterk. Ik hoop dat er nog vele TeachMeets volgen. Fons, een “Apple lover” spreekt vol passie over zijn ideeën van de school van de toekomst en ik zie het er wel van komen, misschien niet vandaag maar de omslag gaat komen. Het was een goed gesprek waarin van alles op tafel kwam, over nieuwe type leerkrachten, dus niet alle leerkrachten op een hoop gooien maar ze laten doen waar ze goed in zijn, sommige zijn gewoon goed op de inhoud maar ontberen creatief vermogen voor een musical of klassenkrant en waarom heb je 1 leerkracht voor de hele dag in basisonderwijs? Ik zou zeggen voor meer over Macs, onderwijs en technologie, Follow @Helikon en lees zijn blog.

Kennisland heb ik leren kennen door Onderwijs Pioniers, een stimuleringsprogramma voor docenten die denken dat hun dagelijkse werkomgeving anders kan en zelfs vinden dat het anders moet. Het mooie van deze opzet is dat er gekozen is voor een bottom-up verandering, dus concrete actie direct op school. Deze aanpak spreekt mij ook erg aan en gelijk dacht ik aan het boek “Hemelbestormers”van Stan Boshouwers.

Weer de stoute schoenen aangetrokken en gewoon Chris Sigaloff van Kennisland benaderd voor een gesprek, want hier wilde ik meer van weten voor mijn reis “Back2School”. Keizersgracht, Amsterdam, een leuk pandje is de thuishaven van Kennisland. Als je schrijft: “Slimme oplossingen worden vaak elders bedacht en dan ‘over de schutting gegooid’. Het probleem hierbij ligt meestal niet in de kwaliteit van de oplossingen, maar in de manier waarop innovaties geïmplementeerd worden.” Tja, dan spreken we snel dezelfde taal.
Wat ik me niet realiseerde was dat ze nog veel meer interessante projecten, onderzoeken doen. Ze richten zich op vier thema’s: creatieve economie, open innovatie, slimme overheid en slimme scholen. Ik denk dat belangrijk is dat initiatieven als Onderwijs Pioniers blijven plaatsvinden. Men is nog op zoek naar sponsoring voor een Onderwijs Pioniers in het VO. Het zou toch jammer zijn als dit niet zou gaan lukken, dus welke organisatie wil zijn expertise, geld beschikbaar stellen in het kader van MVO?

Van deze ontmoetingen krijg ik energie, vul ik mijn koffer en wordt alleen maar bevestigd in mijn reis.

Een gedachte over “Ontmoetingen van de reiziger in het onderwijs

Geef een reactie

