Voor de klas: Gastcollege “van 9 to 5 naar Het Nieuwe Werken”

Vanuit mijn netwerk werd ik geattendeerd op een oproep van de Haagse Hogeschool voor gastsprekers. Deeltijd studenten Communicatie & Multimedia Design hebben de opdracht gekregen om Het Nieuwe Werken, of het werken in 2019, te visualiseren. In dit kader zocht men sprekers die aangeven waar zij mee bezig zijn en wat de veranderingen zijn of worden.

Dit leek mij een leuke mogelijkheid voor mij om me in te leven in het vak docent. Hoe het is om voor een klas te staan en te praten vanuit mijn eigen expertise en ervaringen, dus maar contact gezocht met de betreffende leerkracht.

De voorbereiding
Eerst maar even via LinkedIn een afspraak gemaakt met de leerkracht om te kijken wat hij nu precies verwacht zodat ik mijn verhaal kan afstemmen op zijn verwachtingen. Binnen een paar dagen zaten we samen aan tafel om te praten over het onderwerp “Het Nieuwe Werken”. Al snel was ik er al uit en besloot ik het gastcollege te gaan doen. Okay, ik had ja gezegd en ging ervan uit dat ik een paar slides zou hergebruiken en snel mijn verhaal had. Oeps dat viel toch even tegen, want wat wilde ik nu uit de groep halen en bereiken Wat is het gewenste resultaat? Ik kan kennis overbrengen en vertellen wat ik onder Het Nieuwe Werken versta maar ja dan kom je in de theoretische discussie (die al veel op het internet wordt gevoerd) maar dat kunnen ze ook gewoon van het internet af halen. Ik heb hier een paar dagen meegelopen, wat wil ik bij ze bereiken? En de tijd begon te dringen, ik had dus weer te snel ja gezegd. Toen draaide ik het om “Wat zou ik willen leren als ik in hun schoenen sta?”. Hun opdracht is het visualiseren van het nieuwe werken van 2019. Prima, dan kan ik ze toch inspireren en hun meenemen in een visie of samen praten over een visie. Wat betekent Het Nieuwe Werken voor de verschillende sectoren en beroepen. Maar dat is leuk, dan vertel ik alleen hoe ik nu werk en ga dit koppelen aan mijn eigen reis “Back2School” en aan mijn visie ontwikkeling op onderwijs. Okay, het geraamte staat voor de presentatie, nu nog de inhoud, wat foto’s en wat leuke filmpjes en dan online zetten met slideshare. Zelf wil ik ook een backchannel opzetten om twitterazzi ook te laten deelnemen aan de discussie. Mijn doel is dat ik de studenten moet blijven boeien ook in 2.0 wereld, de uitdaging dus om voor het college al toegang te geven tot de presentatie, ze te laten twitteren, MSN, bloggen…..in de klas en ze toch te blijven boeien. Als ze na een uur nog in de klas zitten, en geïnspireerd worden door het verhaal dan is mijn doel bereikt.

Het college
Maandagavond. Ik stap voor het eerst sinds 15 jaar weer een hogeschool binnen. In tegenstelling met mijn ervaring in basisonderwijs is er bij de hogeschool wel wat gebeurd de afgelopen 15 jaar. De school lijkt al veel meer de ontmoetingsplek dan alleen de plek waar les wordt gegeven. Toen naar het lokaal. Okay, stoeltjes, tafeltjes in een rij, dus toch niet veel veranderd. Nu laptop aansluiten, geluid testen, even twitteren dat ik er ben. Laat ze maar komen. Langzaam druppelen de studenten binnen, gaan achter tafel zitten, sommige pakken een boek, 1 student pakt laptop (? wat weinig), een ander zit te SMS of hyven met mobiel. Vraag student: “Vind je het erg als ik twitter?”. Nee hoor, als ik je niet kan boeien, ga lekker iets voor jezelf doen of loop lekker weg. Ik begin met een filmpje van een klein meisje dat zingt over “9 to 5”. De tegenstelling in dit filmpje spreekt mij aan. Een meisje van 7-8 jaar zingt op YouTube (haar tijd) over “9 to 5” (het oude werken). De vraag is dus ook: “Gaat dit meisje echt ooit 9 to 5 werken? Vervolgens, begin ik met vertellen waar ik gewerkt hebt en hoe het nieuwe werken mij bij erop natuurlijke manier is ingeslopen als gevolg van een internationale baan, vertel dus over de lokaties en het feit dat ik nu geen kantoor heb en vertel vervolgens over hoe ik werk, welke tools ik gebruik maar dus niets over wat ik doe. De afgelopen week heb ik mijn kinderen gevraagd of zij dit misschien kunnen vertellen. Goede poging maar pappa schijnt iets met computers te doen en zijn kantoor is zijn werkauto. Okay, ik ben adviseur en ondertussen reiziger “Back2School”. Mijn reisverslag is te lezen op deze blog ;-). De discussie eindigt vandaag met stof tot denken voor de studenten en ook voor mij over de impact van het nieuwe werken op het basisonderwijs, maar hier wil ik een aparte blog over gaan schrijven. Einde les, studenten nog in lokaal. Dus missie geslaagd!

Ook gezien de reacties na afloop via twitter, LinkedIn:

“Je college was heel nuttig voor de groep waar ik in zit, heeft wat muntjes doen vallen!”
“Mooi gastcollege gisterenavond: Het onderwijs kan wel wat frisse moed gebruiken, succes!”

De ervaring is mij uitstekend bevallen en zou ik zeker nog wel een keer willen doen. Hierbij alvast de presentatie, het gaat tenslotte om hoe het verhaal verteld wordt 😉

PS: waar ik wel een beetje van baal is het dat ik niet kan presenteren en een backchannel voeden 

5 gedachtes over “Voor de klas: Gastcollege “van 9 to 5 naar Het Nieuwe Werken”

  1. Pingback: Wat betekent “Het Nieuwe Werken” in het onderwijs? voor de leerling? de school? de leerkracht? « Back2School

  2. Gefeliciteerd met dit geslaagde optreden. De missie van een docent is pas helemaal geslaagd als de studenten met de inspiratie ook iets gaan doen, bijvoorbeeld een voldoende halen voor het tentamen 😉 Maar het leven van een gastdocent is in dat opzicht wat makkelijker dan het leven van een fulltime docent.

    Waarom zou je trouwens willen presenteren en tegelijk een backchannel voeden? Jij bent als presentator het frontchannel en alles wat je in de back zou willen vertellen kun je toch ook in de front kwijt?

Geef een reactie

