Onderwijs moet drempelvrij worden

De woorden “Ja, maar…….” heb ik het afgelopen jaar vaak gehoord en gelezen als het over het onderwijs gaat en mijn reis “Back2School”. Het begon met het programma “De School van Prem”. Het programma draaide om de CITO Toets en de opgelopen leerachterstanden van leerlingen. Prem Radhakishun ging de discussie aan met zijn stelling “Een leerachterstand is een wanprestatie van de school”. Nog voor de eerste uitzending kreeg Prem veel kritiek vanuit het onderwijsveld en schoot men in de verdediging. Ja, maar………

In november komt Onderwijsraad met een advies waarin ze zes manieren beschrijven om het doelmatigheidsbesef binnen scholen te vergroten, met name het onderwerp “Tijdschrijven” wordt er uitgelicht. Ook hier weer felle reacties op diverse kanalen lees bijvoorbeeld de opinie van Ferry Haan (Opinie Volkskrant) of de reactie van Beter Onderwijs Nederland. Ja, maar de school is geen bedrijf…….ja, maar…..

En dan start “De OnderwijsAgenda” met de vraag aan iedereen: “Wat zijn de grootste problemen in het Nederlandse onderwijs?”. Deze website wordt per direct de klaagmuur of de schandpaal van het onderwijs. Wat gebeurd er? Leraren schieten gelijk weer in de verdediging en in de slachtoffer rol zoals te lezen in deze reactie:

“Natuurlijk, geef de leraren maar weer de schuld. Niet gehinderd door enige kennis van zaken walsen deze nep-deskundigen over de feitelijke oorzaak van de malaise in het onderwijs heen. De Nederlandse leraar ‘geeft te weinig les’ (maar liefst 25% meer lesuren dan in vergelijkbare Europese landen aan gemiddeld 30% grotere klassen), ‘heeft te weinig vakkennis’ (dat moet je niet de leraar aanrekenen maar degene die hem aanstelt) en wordt voor ieders politieke karretje gespannen (hoogbegaafden, moeilijk lerende en gehandicapte kinderen, multiculti-toestanden) en mag het allemaal zelf uitzoeken onder bedreiging van POP en PAP en een eeuwig pover salaris (hoe hoger opgeleid, hoe minder marktconform)”.

De vele stuurlui aan wal roepen hard dat het allemaal niet goed is en dat het anders kan en de bemanning kruipt in de slachtoffer rol. Drempels, drempels en drempels…….Kortom, het lijkt een negatieve spiraal te worden met veel weerstand, waarin alleen maar wordt gesproken over de problemen in plaats van oplossingen. Je zou er moe van worden, of niet? Hoe zou een drempelvrij onderwijs eruit zien?

Ik denk dat we allemaal best wel weten hoe we ervoor staan met het onderwijs in Nederland, dus laten we stoppen met “Ja, maar………” en laten we beginnen met “Yes, we can!”

Dan denk ik ook gelijk aan Marc Lammers, die tijdens “De Onderwijsdagen” vol passie een geweldig inspirerend verhaal vertelde over hoe je de allerbeste wordt. Een zesjescultuur is niet voldoende, ga dus niet werken aan de onvoldoendes, maar richt je uitsluitend op die acht: dat moet een tien worden. Hoe worden we winnaars? Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus. Winnaar zeggen mogelijk, verliezers zeggen moeilijk. Winnaars laten iets gebeuren, verliezers wachten tot er iets gebeurd.

Dat klinkt toch meer als “Yes, we can!””

En dan denk ik terug aan de TeachMeet PO, waar Lex Hupe het podium opstapte met een hele simpele boodschap voor allen: “Ik start een actie om kinderen in het zonnetje te zetten. Elk kind mag zijn zon laten stralen in de wereld! Daarom verdienen ze een 10, ook al hebben ze er niet eerst iets voor moeten “doen”. Hoe werkt het? Ik kom langs op school met m’n camera. Een kind dat het leuk vindt, mag plaatsnemen achter de “10″ en ik vraag waarom hij/zij een 10 verdient. Het filmpje zet ik dan op Internet.”Dat klinkt toch ook als “Yes, we can!”.

En jij dan Marcel?

Ja, ik heb een plan! Afgelopen jaar heb ik goed gebruikt om me breed te oriënteren op het onderwijs, maar wat zijn onderwijsmensen goed in het bouwen van muren, verhogen van drempels en beren op de weg te zetten en eigenlijk word ik daar alleen maar gemotiveerder van. Telkens als ik een stap richting onderwijs ging stapje voor stapje kwam ik steeds dichter bij mijn doel. Er kwamen kansen voorbij om als een missionaris langs scholen te gaan en te vertellen hoe het anders zou kunnen. Maar wie ben ik? Ook weer zo’n stuurman aan wal zonder praktijkervaring die het allemaal wel even zou vertellen hoe het anders kan. Nee, ik ga het anders doen en heb besloten om met mijn voeten in de aarde te gaan staan in het onderwijsveld. Niet praten en adviseren maar DOEN!

Ja, ik ben met de opleiding “Directeur van Buiten” gestart om me te laten omscholen tot directeur van een basisschool – “De Nieuwe Schoolleider”.

Mijn reis “Back2School” zal ook in 2010 verder gaan. In deze blog kun je dus ook de reisverslagen van “De Nieuwe Schoolleider”.

Tot volgend jaar! YES, WE CAN!

Tonight I’m gonna have myself a real good time
I feel alive and the world it’s turning inside out Yeah!
I’m floating around in ecstasy
So don’t stop me now don’t stop me
‘Cause I’m having a good time having a good time

BRON: Queen, Don’t Stop me now

6 gedachtes over “Onderwijs moet drempelvrij worden

  1. Pingback: Reflecteren is leren « Back2School

  2. Pingback: Niet lullen maar poetsen « Back2School

  3. Pingback: Gooi nieuwe directeuren niet in het diepe, leer ze eerst zwemmen! « Back2School

  4. Mooi verhaal en (ook weer niet echt) verrassende ontknoping!
    Ik wens je heel veel succes met je scholing en weet nu al dat de school die jou krijgt in de handen mag wrijven!

    Ik ben getrouwd met een basisschooldirecteur. Dat zegt toch genoeg:-)

  5. Yes, we can!

    Natuurlijk kunnen we het, zeker met mensen zoals jij. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van je reis en ga het met veel interesse volgen. Fijne jaarwisseling en voor 2010 alles wat wenselijk is. Zoals drempelvrij onderwijs.

Geef een reactie

