Gooi nieuwe directeuren niet in het diepe, leer ze eerst zwemmen!

In mijn vorige blog “Onderwijs moet drempelvrij zijn” schreef ik over mijn plannen om me te laten omscholen tot directeur van een basisschool. In december heb ik de eerste stappen gezet en ben dus met de opleiding “Directeur van Buiten” begonnen. De opleiding is gericht op zij-instromers vanuit het bedrijfsleven en duurt één jaar. Het programma is gericht op concrete handvatten voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Een belangrijk onderdeel van de opleiding is praktijkervaring opdoen bij een stageschool. Mijn eerste echte opdracht was dus zoeken naar een stageschool, welke ik gelukkig snel heb gevonden (mede dankzij LinkedIN).

Maar hoe ziet een ideale route richting het directeurschap er nu uit?

Persoonlijk geloof ik in een “meester-gezel” traject waarbij “De Nieuwe Schoolleider” gekoppeld wordt aan een ervaren uittredende directeur.

Meester-Gezel methode is misschien wel de oudste vorm van onderwijs. In vroeger dagen werd een gezel lid van een gilde en begon hij te werken als leerling. Na deze eerste periode (vergelijkbaar met stage) ging hij in de tweede periode van zijn opleiding dan als gezel nauw samenwerken met de meester om het beroep tot in de puntjes te leren. De meester was verplicht al zijn kennis en vaardigheden over te brengen aan de gezel. Na een leerschool van opnieuw enkele jaren mocht de gezel zichzelf meester noemen en zich als meester te vestigen.

Een goede school, stichting heeft personeelsbeleid dat ook is afgestemd op de ontwikkelingen in de maatschappij, zoals de vergrijzing. Men heeft een goed overzicht van leeftijdsopbouw binnen alle lagen van de organisatie, dus weet men ook wanneer directeuren gaan aftreden op basis van leeftijd. In het dreigend tekort van directeuren wordt door besturen vaak bij voorkeur directeuren benoemd uit een eigen kweekvijver, waarin “high potential” leerkrachten vanuit de eigen organisatie worden opgeleid tot directeur. In een kweekvijver traject kan een “meester-gezel” traject prima werken. Echter, het te kort van directeuren kan niet alleen meer opgelost worden door mensen uit een “eigen” kweekvijver. Nee, er zal ook buiten de organisatie muren moeten worden gezocht. Een vacature wordt vaak dus te laat geplaatst, op het moment dat de uittredende directeur al bijna de school voorgoed heeft verlaten. Hierdoor is de kans voor een “meester-gezel” traject voor zij-instromers heel erg klein. In de vacature tekst staat dan vaak een baan voor een fulltime directeur. Als de zij-instromer geluk heeft wordt hij aangenomen. Hij/zij wordt dan gelijk voor de leeuwen gegooid met de kans dat hij/zij dan snel afgebrand is en de school opnieuw een probleem heeft met de personele bezetting . Mijn mening is dat een school/bestuur een afbouwtraject moet hebben voor uittredende directeuren en een opbouwtraject voor de nieuwe schoolleiders (zowel van buiten als van binnen). Een uittredende directeur kan dan langzaam in één schooljaar zijn carrière afbouwen door bijvoorbeeld steeds minder te gaan werken. De tijd die dan vrij komt kan dan gebruikt worden voor de nieuwe schoolleider die daardoor langzaam in het vak kan groeien en nog gebruik kan maken van de kennis en expertise van zijn voorganger. Na één schooljaar wordt het stokje pas volledig overgedragen aan de nieuwe schoolleider. Eigenlijk is er dus voor het overgangsschooljaar sprake van een duobaan van de nieuwe schoolleider en de uittredende schoolleider.

Gooi nieuwe directeuren niet in het diepe, leer ze eerst zwemmen!

Zwemdiploma A = Stage (schooljaar 1)
Zwemdiploma B = Meester-gezel / Duo baan (schooljaar 2)

Advertenties

2 gedachtes over “Gooi nieuwe directeuren niet in het diepe, leer ze eerst zwemmen!

  1. @erwin ik denk ook niet dat hier dubbele salaris moet worden betaald maar vergroten van 1.0 naar 1.2 FTE voor 1 schooljaar. Deze 1.2 FTE wordt dan verdeeld over de directeuren. bv. begin schooljaar 0.8 / 0.4 (oud/nieuw), in januari verdeling 0.6/0.6 (oud/nieuw) en voorjaar verdeling 0.4/ 0.8 (oud/nieuw)

  2. Even snel, want ik moet zo weg. Dus wat kort door de bocht:

    Ja, en dat zo’n traject zou ook mooi zijn voor leerkrachten. Helaas zijn de budgetten niet eens toereikend om voldoende personeel in het onderwijs te laten werken, dus laat staan voor dubbelingen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s