Een goede directeur moet krijt aan zijn handen hebben?

Moet een directeur een onderwijsbevoegdheid zijn? Zo ja, waarom? Zo nee waarom niet?

In mijn reis richting het directeurschap van een basisschool loop ik telkens weer tegen besturen aan die niet alleen denken dat een schoolleider onderwijsbevoegd moet zijn maar ook hier naar handelen (sla de vacatures er maar op na) en dus ook geen ruimte bieden voor “nieuwe” schoolleiders. Ik snap hier helemaal niets van! Meer dan 50% van de huidige directeuren is met 3 jaar met pensioen. Hierbij gaat het om meer dan 3500 banen en dit zal door onderwijs sector zelf nooit kunnen alleen kunnen worden vervuld. Er tikt een tijdbom onder vele basisscholen, en wat gebeurd er als deze tijdbom af gaat?

Waarom is er weerstand? En waarom denken besturen en leerkrachten dat het onderwijs zo’n unieke sector is?

Ik heb dus de stelling “Een goede directeur moet krijt aan zijn handen hebben?” geplaatst op Winkwaves Schoolplein, LinkdIN PO Netwerk Groep en een aantal politici benaderd via twitter.

oud-staatssecretaris OCW Sharon Dijksma reageerde via Twitter: “Dat maakt een schooldirecteur niet op voorhand ’n goed onderwijskundig leider. Maar passie voor onderwijs is wel noodzakelijk!”

Ineke Dezentjé Hamming – Bluemink, 2e Kamerlid voor de VVD, Portefeuille Onderwijs twitterde: “Niet noodzakelijkerwijs. En vergeet ook niet: niet iedere goede leraar is een goede schoolleider. Een leraar die carriere wil maken om ook wat meer te verdienen is vaak aangewezen op het schoolleiderschap. Ik vind: goede leraren mogen meer verdienen. Goede schoolleiders zijn belangrijk. Zij geven leraren de mogelijkheid hun vak goed uit te oefenen en te focussen op lesgeven”

De stelling leverde dus een boeiende discussie op met verschillende invalshoeken. Maar ja, hoe ga je meer dan 50 waardevolle reacties samenvatten?

Laat ik eerst terug gaan naar de vraag: “Wat is nu eigenlijk een goede schooldirecteur?”

Het NSA (Nederlandse Schoolleiders Academie) schrijft op haar website: ”Het professionele handelen van leidinggevenden in het primair onderwijs kent acht domeinen van bekwaamheid. Deze bekwaamheidseisen zijn gebaseerd op de kerncompetenties voor onderwijskundig leiderschap uit de NSA beroepsstandaard. Bij onderwijskundig leiderschap gaat het zowel om persoonlijke als om organisatie-effectiviteit.”

Schooldirecteuren kunnen zich laten opnemen in het NSA register. Deze RDO’ers (Register Directeur Onderwijs) zijn vakmensen, die hun eigen professionele ontwikkeling bijhouden en zich hiermee jaarlijks verantwoorden middels het register, ofwel continue bezig zijn zichzelf, de organisatie systematisch te verbeteren en structureel verder te ontwikkelen. Hiermee laten ze ook zien dat zij “schoolleider” een ander vak vinden dan leerkracht.

In 2008 was slechts 20% van alle directeuren en adjunct-directeuren die in het primair onderwijs werken ingeschreven bij de Nederlandse Schoolleiders Academie (NSA)!

In mijn ogen moet een goede schoolleider zorgen voor een omgeving waarin leerkrachten optimaal tot hun recht kunnen komen. De schoolleider speelt een sleutelrol bij het verbeteren van de kwaliteit en de opbrengsten van het onderwijs door de motivatie en capaciteiten van leerkrachten te beïnvloeden en de omgeving waarin leerkrachten te werken. De schoolleider is dienend, stelt zich bescheiden op, is authentiek en maar is ook leidend, inspirerend en durft beslissingen te nemen. Maar heb je hiervoor krijt aan je handen nodig?

NEE!

Een goede schoolleider is een PEOPLE Manager ofwel moet zich kunnen inleven in het werk van zijn team, de taal spreken van zijn team, hiervoor hoeft geen les te kunnen geven en dus niet onderwijsbevoegd te zijn! Sterker nog, ik vind dit ook weer diskwalificatie van het vak “leerkracht”.

Anne Jan Dool: “Ik durf de stelling wel aan dat een schoolleider met krijt aan de vingers (wat een ouderwets beeld van voor de klas staan roept dat trouwens op) de school een goede leerkracht ontneemt en er een -in eerste instantie- matige leider voor teruggeeft. Dat lijkt me een slechte ruil……”

En dan het verhaal van die rare mensen uit het bedrijfsleven die zo nodig het onderwijs in willen……..Wat drijft hen? Deze mensen zijn gedreven en maken een bewuste keuze om iets te doen voor het onderwijs. Hebben zij nu net niet die passie die zo hard nodig is in het onderwijs? Ook wordt er vaak voorbij gegaan aan de ervaring die men al heeft opgebouwd in het bedrijfsleven. Vaak hebben zij in verschillende sectoren gewerkt, diverse werkgevers gehad en dus te maken gehad met verschillende bedrijfsculturen.

En hebben zij wel de vaardigheden? Sterker nog, misschien zijn directeuren van buiten beter op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op gebied van opbrengst gericht werken, ontwikkelingsgericht werken, leiding geven aan een lerende organisatie en innoveren. Ik ben van mening dat ELKE directeur een opleiding moet volgen tot “Directeur Basisschool” en dus continu moet werken aan de kerncompetenties voor onderwijskundig leiderschap.

En hoe zit dit allemaal op een kleine school? Daar moet toch een directeur ook les kunnen geven voor het geval er plotseling een leerkracht uitvalt? ONZIN! Wat gebeurd er dan met de taken van de directeur als hij/zij moet invallen? Zijn die niet belangrijk voor een school? Kleine scholen zouden ook eens kunnen gaan denken aan andere oplossingen. Heeft een kleine school een directeur voor 5 dagen nodig? Misschien kunnen zij eens denken aan een klein management team samen met een andere school? Een mobiel management team dat 2 scholen runt……Het betekent dus gewoon anders organiseren! Ook dat is onderdeel van een lerende organisatie!

Tuurlijk kan het een keer fout gaan met directeuren van buiten maar hoeveel voormalige leerkrachten hebben de plank mis geslagen als directeur?

Kortom, een directeur heeft GEEN krijt aan zijn handen nodig!

Besturen open je deuren! Nieuwe Schoolleiders zijn hard nodig, ze zullen krijt meenemen!

(dank voor quote @handejonge en iedereen bedankt alle reacties op stelling!)

LEES ALLE REACTIES OP STELLING:
Winkwaves Schoolplein
LinkdIN PO Netwerk Groep

TIP: 25 Mei 2010 – Rondetafelgesprek ‘Tekort directeuren po biedt kansen voor excellent schoolleiderschap’ ….meer info

BRONNEN:
http://schoolleider.kennisnet.nl/hetvakschoolleider/publicaties
http://schoolleider.kennisnet.nl/hetvakschoolleider/professioneelleidinggeven

7 gedachtes over “Een goede directeur moet krijt aan zijn handen hebben?

  1. Dit is op OverOnderwijs herblogden reageerde:
    We zijn inmiddels ruim drie jaar verder. Ik kwam deze post tegen van Marcel Kesselring @marathonkeje. Hij noemt een aantal zaken in zijn blog, waarvan ik benieuwd ben hoe dat er nu voor staat. De hoeveelheid ingeschreven directeuren in het register bijvoorbeeld. Het percentage dat met pensioen zou gaan tussen toen (mei 2010) en nu. Ik ben het overigens wel met Marcel eens. Een goede directeur hoeft geen krijt of whiteboardresidu aan zijn vingers te hebben.

  2. Los van het feit dat ik het helemaal met je eens ben,
    Krijt aan je vingers in deze tijd? De tijd van smartboards, laptops, iPads? Daar win je het sowieso niet meer mee, niet als docent en niet als directeur. 🙂

  3. Moet er krijt aan de vingers van een schooldirecteur zitten? Nee ik denk het niet.
    Goed met mensen om kunnen gaan, de mensen op de juiste plek inzetten en goed leiding kunnen geven. De juiste mensen om je heen verzamelen.
    Succes Marcel! Op naar Directeur 2.0

  4. Dag Marcel,

    Ik vind dat je gelijk hebt…
    Maar helaas gisteravond mijn zoveelste afwijzing gehad om bovengenoemde redenen.
    Ik heb als zij instromer 5 jaar voor de klas gestaan, en zelfs mijn 2 jarige aspirant directeurenopleiding afgerond maar dit blijkt niet genoeg voor het onderwijs. Het stelt mij niet in de gelegenheid om mijn opleiding te voltooien. Ik breng wel allemaal andere kwaliteiten mee…die in mijn ogen erg belangrijk zijn voor de lerende basisschool (organsiatie) die ze vaak zeggen te zijn.
    Moedeloos word ik er van, en ook wel wat onzeker maar ik solliciteer moedig door. Eén van mijn sterkste punten tijdens het assessment..daadkracht, lef en moed.
    Onderwijs……… ik kom eraan

  5. Beste Marcel,
    we leven in een tijd dat de krijt aan je vngers wellicht tegen je gaat werken, als we niet uitkijken.
    het gaat immer om leiding geven en dat is, naar steeds duidelijker wordt, een vak apart. Paul van Agten schreef dat al eens in een boekje, zo eind jaren tachtig. (kun je nagaan).

    affiniteit met het vak is een vereiste (maar ach, waar niet?). en wat het onderwijs zo bijzonder maakt? we leiden onze kinderen op tot beroepen waarvan we nu het bestaan nog niet eens van weten, het gaat niet om wat we al weten, maar wat we te weten willen komen. toch?

    succes met je inspirerende reis!!!

    Hans vd Berg
    adviseur AVS

Geef een reactie

