X-factor

Gemiddeld 1.55 miljoen kijkers hebben afgelopen jaar gekeken naar de X-factor. De kans is dus groot dat u bekend met het format.

Maar wat is de X-factor?

“Mensen leven te weinig bewust. Als ze gepensioneerd zijn, zeggen ze dat ze eigenlijk iets anders wilden worden. Durf het roer om te gooien en je passie te volgen. Bevrediging en waardering vinden is belangrijker dan veel geld te verdienen. En om bewust te leven is die X-factor zo belangrijk. De X-factor is door iedereen toe te passen. Je hoeft er niet voor in de spotlights te willen staan. Sterker nog: het maakt niet uit wat voor werk je doet. Het draait juist allemaal om authentiek blijven. Daar hebben mensen moeite mee. Ikzelf heb veel behoefte aan mensen om me heen die echt zijn, zichzelf zijn.” Henkjan Smits, bedenker van X-factor

Ja, dus de X-factor is door iedereen toe te passen, aldus Henk Jan Smits.

Dus ook op scholen?

Ja! Er zijn wel parallellen te trekken met X-factor en een sollicitatie proces op een basisschool ergens in Nederland.

De X-factor begint met een auditie. Kandidaten kunnen zich aanmelden en worden dan uitgenodigd om auditie te komen doen.

Het sollicitatie proces van een schoolleider begint met een vacature. Kandidaten kunnen zich dan aanmelden door het schrijven van een brief met hun motivatie. Na een screening van brieven worden er kandidaten uitgenodigd door een onafhankelijk voorzitter.

Tijdens de auditie van de X-factor moeten de kandidaten op de stip gaan staan en hun kunstje laten zien. De deskundige jury bepaald dan of de kandidaat doorgaat naar de volgende ronde.

De volgende stap in het sollicitatieproces is een uitvoerig kennismakingsgesprek met de onafhankelijke voorzitter. Hij bepaald dan welke kandidaten doorgaan naar de volgende ronde.

De kandidaten van de X-factor moeten zich elke week bewijzen met hun zang- en danstalenten. De jury geeft commentaar op de performance. Uiteindelijk blijven er twee acts over die in de finale de strijd aangaan met elkaar. De persoon die van de kijkers thuis de meeste stemmen krijgt is de winnaar.

De overgebleven kandidaten van het sollicitatieproces worden uitgenodigd voor de eerste echte ronde met de benoemingsadviescommissie (BAC). De BAC bestaat uit vertegenwoordigers van het MT, MR, bestuur en het team. Aan de hand van competentiegerichte (of criteriumgerichte) vragen worden de kandidaten door de BAC bevraagd.

De methode is ook wel bekend als de STAR-methode wat voor: Situatie, Taak, Actie en Resultaat. Het komt erop neer dat de kandidaat voorbeelden geeft van feitelijk gedrag dat te maken heeft met het functieprofiel. Daarmee toont de kandidaat aan dat hij/zij de functie goed zou kunnen vervullen. Tijdens deze ronde heeft de kandidaat ook de gelegenheid gekregen om een kwartier naar eigen inzicht met de BAC in gesprek te gaan.

Uiteindelijk vallen er na deze ronde weer kandidaten af en blijven er twee potentiële schoolleiders over die in de laatste ronde de strijd aangaan met elkaar. In deze ronde legt de commissie een aantal praktijk cases voor. De kandidaat vertelt dan hoe hij te werk zal gaan.

De persoon die van de commissie het meeste vertrouwen krijgt en waarvan de commissie denkt dat hij/zij de klus kan klaren, wordt voorgedragen aan het bestuur. Echter de kandidaten liggen zo dicht bij elkaar, of zijn juist zo complementair dat ze alle twee worden voorgedragen. De kaarten zijn geschud, het lot van de kandidaten ligt in de handen van het schoolbestuur.

En daar staan ze dan, wachten op de uitslag.

U kunt niet meer stemmen, de lijnen zijn gesloten………..

WORDT VERVOLGD………

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s