Leerlingen verdienen goede leerkrachten en uitdagend onderwijs

Vaak wordt er gepraat en geschreven over het onderwijs, maar wordt er ook geluisterd naar de leerlingen?
Deze keer een gastblog van Klaas Kooistra, leerling VWO 6. Klaas schrijft over de tekortkomingen in het onderwijs. Dit doet hij aan de hand van een serie praktijkverhalen over het onderwijs genaamd: “Het onderwijs is verziekt, wat kunnen wij eraan doen?”. In de rubriek “aan het woord” bespreekt hij de hoofdpunten van deze serie die hij over dit onderwerp heeft geschreven. Wil je meer voorbeelden en verbeterpunten? Bezoek dan zijn eigen weblog waar hij naast het onderwijs ook columns schrijft over de actualiteiten.


Het middelbaar onderwijs is er slecht aan toe. De afgelopen 6 jaar heb ik regelmatig meegemaakt hoe wij denken goed onderwijs te kunnen geven maar volledig de plank mis slaan. Dit was voor mij de reden om een maand terug een drieluik te schrijven over dingen die anders moeten in het middelbaar onderwijs om het weer op een niveau te krijgen waarbij kennisoverdracht en uitdaging op 1 staan. Hieronder voor back2school een uitgebreide samenvatting van punten die ik aan heb gedragen in het drieluik en graag met jullie wil delen. En in deze voorbeelden moet geld geen rol spelen zoals velen roepen. Goed omgaan met de al bestaande faciliteiten kan al een groot verschil maken.

Voor goed onderwijs zijn een aantal zaken van cruciaal belang. Dit zijn: Goede docenten, uitdaging en de juiste vakken die aansluiten bij de maatschappij en benodigde kennis. In alle drie valt wel degelijk wat te verbeteren. Laat ik beginnen bij de juiste vakken.

Er is een trend aan de gang in het onderwijs. Van vakken tot scholen, alles draait om 1 woord: “fuseren”. Als school hoor je er niet bij als je niet gefuseerd bent met een grotere scholengemeenschap, al heeft deze geen enkele toegevoegde waarde. En als vak hoor je er niet bij als je niet met minstens 2 andere vakken gefuseerd bent. Als je dus als brugmug op de middelbare school begint krijg je vakken als Mens en Maatschappij, Kunst en Cultuur en Mens en Natuur. Als ik een willekeurig persoon deze 3 namen voor zou leggen zouden ze niet meteen zeggen dat dit vakken zijn van een eersteklas VWO. In deze 3 vakken zijn de vakken Geschiedenis, Aardrijkskunde, Beeldende vormgeving, Tekenen, Natuurkunde, Scheikunde, Verzorging, Techniek en Biologie vertegenwoordigt. Vind ik toch wat veel als ik eerlijk ben. Ik kan me daarnaast ook geen docent bedenken die bijvoorbeeld meer dan 1 vak echt goed les kan geven. Ja het is de onderbouw maar maakt dit dat die geen recht hebben op een docent die voor het vak heeft doorgeleerd? Volgens mij is het zeker op een VWO of een Gymnasium cruciaal dat er bij elk vak een docent voor de klas staat die er verregaande kennis van heeft om de goede leerlingen extra uit te dagen als zij dit willen.

En met het noemen van het fuseren kom ik op het punt van kundige docenten. Deze zijn niet uit een vijver te plukken en het is ook logisch dat het lastig is om de juiste docenten te vinden voor de juiste vakken maar als je een docent aan neemt voor het vak waar die persoon goed in is, bijvoorbeeld natuurkunde, denk ik dat een docent met veel meer passie voor de klas staat dan een docent die daarnaast ook biologie, scheikunde en techniek moet geven. Het begint bij het kanaliseren van vakken en docenten op plekken zetten waar ze goed in zijn. Daarmee denk ik dat de aantrekkelijkheid om docent te worden ook toeneemt. Onderling kunnen docenten nog steeds afspreken om overkoepelende vaardigheden te leren zoals het omgaan met bepaalde materialen in de natuurwetenschappen. Je moet dit alleen niet willen doortrekken naar de leerlingen en de docent een supermens maken die wel even 5 vakken kan geven. Daarmee draai je de aantrekkelijkheid van het onderwijs de nek om en daarmee de kundigheid.

Het derde en laatste punt is de uitdaging. Ik merk op dit moment dat het bij te veel vakken om de regels gaat en te weinig over het uitdagen tot nadenken en betrokken zijn bij de onderwerpen die besproken zijn. Het schrijven van een betoog voor Nederland gaat voor 80% over het goed gebruiken van kernzinnen en punten en komma’s. Terwijl iemand die daar minder sterk in is maar wel ontzettend betrokken is en heel erg sterk is in het schrijven van teksten een lager cijfer krijgt omdat inhoud en woordkeuze slechts voor 20% meetellen. En het is zo dat het beoordelen op inhoud lastiger uit te leggen is dan het beoordelen van regels, maar als je het op zijn minst voor 50% laat meetellen dwing je leerlingen om serieus na te denken over problemen die aangekaart worden. Nu zijn die onderwerpen nogal cliché dus zo moeilijk moet dat niet zijn. Toch?
Wij zijn op dit moment ons eigen onderwijs aan het stukmaken. Het fuseren en structureren van het onderwijs maakt de leerlingen tot voorgeprogrammeerde robots die alles volgens de regels doen maar niet meer de uitdaging krijgen om zelf na te denken over belangrijke dingen en leren niet meer hoe je nu echt een overtuigende tekst schrijft. Er zijn nog maar weinig docenten die slechts in 1 vak lesgeven en dit maakt dat de vakken lang niet altijd echt hun passie weergeven. Als je deze drie kenmerken terug brengt in het onderwijs kunnen wij echt aan de top van de wereld staan. Op dit moment merk ik dat nog niet en ik hoop echt dat dit snel weer gaat gebeuren. Want op deze manier zijn wij onze toekomst kwijt. En dat hebben we allemaal aan onszelf te danken.

Links:
http://klaaskooistra.nl/blog/tag/onderwijsserie/
http://klaaskooistra.nl
http://twitter.com/kl__s

Advertenties

Een gedachte over “Leerlingen verdienen goede leerkrachten en uitdagend onderwijs

  1. wat mijn opvalt over al op deze wereld
    dat als men goede kennis opdoet
    het vaak links laat liggen
    en dat is de de linker en de rechter hersen helften
    elkaar kunen helpen
    zo is ooit bewezen
    dat je kinderen veel laat sporten onder schooltijd
    en minder andere les stoffen geeft
    dat ze net zoveel kennis opdoen
    waarom worden met deze resutaen niks gedaan ?
    en dat terwijl sporten een stuk gezonder is voor kinderen
    dan de hele dag op een stoel door brengen
    er is zoveel kennis voorhanden waar men niks mee doet
    dat is gewoon zonde
    en fantesie is nodig voor je ontwikkeling
    mensen met veel fantatie lossen beter hun problemen op
    men hoort beide hersenhelften te prikkelen
    zodat men als mens meer resultaten naar boven kan halen
    die men bezit
    en men kan in het onderwijs meer uit zijn leerlingen krijgen
    als men meer kijkt wat men te zeggen heeft als kind
    en in zijn vermogen ligt
    dan naar zijn fouten en te focesen op wat het niet kan
    en komma’s punten fouten ect die zijn niet van belang
    als we daar als mens op moeten letten
    dan kan heel de wereld beter zijn mond houden
    ieder laat weleens eens scheet
    het gaat om het mens zijn en of we elkaar wel WILLEN verstaan
    en als de scholen al kinderen klein maken om koma’s en punten
    waar zijn we mee bezig als de inhoud al niet meer meeteld
    ik weet zeker dat de inhoud van mij hier duidelijk is
    en leraren zijn te veel aan regels gebonden
    en die kan men heus wel laten veren
    en het zou mooi zijn als vele vakken elkaar deden overlappen
    bv geschiedenis in toneelstukken verwerken en ook met handearbeid
    en in het vak handenarbeid muziek instumenten maken ect
    zodat men meteen leerd alles kansamengebrcht worden
    wat op vele gemeentes ontbreekt en in de poletiek
    wat ons alle bergen geld kosten
    het gaat om de mens en om het samenwerken met elkaar
    om elkaar te willen begrijpen
    en om voor elkaar te willen zijn

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s