Wanneer begint de tsunami in het onderwijs?

Er wordt aan alle kanten aan de stoelpoten gezaagd van het hedendaagse onderwijs. Bezuinigingen treffen het onderwijs hard. Leerkrachten, besturen, bonden komen als reactie hierop in actie. Ondertussen signaleer ik een proactieve “onderstroom” die sterker aan het worden is. De “onderstroom” bestaat uit gepassioneerde mensen vanuit de onderwijssector, maar ook vanuit het bedrijfsleven. Zij weten allemaal “waarom” ze het onderwijs willen veranderen, “hoe” ze het onderwijs willen veranderen.

Hieronder vind je verschillende initiatieven in de “onderstroom”, maar wat zou er gebeuren als we al deze golven kunnen bundelen? Gaan we het kantelpunt naderen? Ontstaat er dan de tsunami in het onderwijsland, een vloedgolf uit de zee die de kuststrook onverwacht overspoelt, veelal veroorzaakt door een zeebeving.

BENDECAFÉ

Een professionele onderwijssector kenmerkt zich door scholen die zelf verbeteren en vernieuwen. Scholen die zelf op zoek gaan naar manieren om het lerarentekort te bestrijden, zonder dat de werkdruk toeneemt of de kwaliteit achteruit gaat. Dit vraagt om innoverende en lerende scholen die onafhankelijk van financiële prikkels op zoek gaan naar hoe het beter kan. Om deze reden wil het Ministerie van OCW als onderdeel van de InnovatieImpuls Onderwijs scholen ondersteunen in de vorm van een ‘lerend netwerk’ welke scholen kan stimuleren om te gaan of te blijven innoveren. Dit lerend netwerk willen we vorm geven middels een ‘Innovatorsnetwerk’. Een netwerk van scholen die willen innoveren en op zoek willen gaan naar manieren om ‘slimmer’ te werken. Het Bendecafé is een ontmoetingsplek waar innovatie centraal staat. Het beoogt een plek te zijn waar vernieuwers in het onderwijs nieuwe inzichten, steun en vaardigheden opdoen om binnen de eigen school innovaties te realiseren. Niet het wat (om welke vernieuwing gaat het), maar vooral het hoe (hoe zorg je dat de vernieuwing gerealiseerd wordt) staat centraal. De meeste innovatieprocessen kennen de volgende fases: het ontdekken van de kansen of problemen, onderzoeken wat er mogelijk is en wat al bestaat, het ontwikkelen van concepten voor de eigen school, het organiseren van de vernieuwing en ten slotte het overdragen van de lessen aan anderen. Deze fases vormen de leidraad voor de Bendecafé’s. Elke bijeenkomst krijgt een eigen thema wat als kapstok voor de bijeenkomst fungeert. Bekijk hier alles over innovatienetwerk en Bendecafé’s

7 DAY OF INSPIRATION

7 days of inspiration is een initiatief Nederland in zeven dagen te upgraden door het verspreiden van veel inspiratie. Het idee kwam van Martijn Aslander, die zich liet inspireren door het clean up project in Estland. Inmiddels is 7 Days of Inspiration is uitgegroeid tot een indrukwekkend initiatief waar 14 steden in Nederland aan deelnemen. In totaal wordt er aan 32 initiatieven gewerkt door deze steden. De uitdaging is om 7 Days of Inspiration alleen op basis van sociale overwaarde te realiseren. Alle inbreng is van, voor en door iedereen zonder tegenprestatie. Delen wordt vermenigvuldigen door kennis, ideeën, mensen en netwerken met elkaar te verbinden. 7 Days of Inspiration is dus 7 dagen, 7 thema’s van 28 februari tot 6 maart 2011. Elke dag heeft zijn eigen thema. Onderwijs is één van de thema’s van 7 days of inspiration. Er zijn diverse onderwijs projecten opgestart waarbij mensen vanuit onderwijs en bedrijfsleven nauw met elkaar samenwerken en elkaar laten inspireren. Bekijk hier de 7di onderwijs projecten

DROOMSCHOOL

Het plan van de Droomschool is simpel: ideeën en dromen van leerlingen en studenten over onderwijs horen én realiseren. Ook achter de Droomschool zitten bedrijven, organisaties en mensen die het onderwijs een warm hart toedragen. Lees meer over droomschool

RIJNLANDS ONDERWIJS

Het Rijnlands Organiseren is op zoek naar een veranderstrategie waarmee de huidige onderwijsvraagstukken nu eens daadwerkelijk gekanteld kunnen worden. Het Rijnlands model kan op verschillende plaatsen worden toegepast. Kern van deze manier van organiseren is dat er veel belang wordt gehecht aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en dat het primaire proces centraal staat. Als je de organisatie van je school dus Rijnlands wil inrichten staat de leraar dus centraal en moet hij/zij voldoende ruimte krijgen van het management om zijn/haar vak zo bekwaam mogelijk uit te voeren. Dít zorgt namelijk voor een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs voor de leerling. Lees meer over Rijnlands onderwijs

DENVER GROEP

Op initiatief van de PO-raad en Kennisnet hebben afgelopen juni bestuurders van scholen uit het primair (speciaal) onderwijs en vertegenwoordigers van ondersteunende onderwijsorganisaties een studiereis naar Denver ondernomen. Naast het opdoen van inspiratie had deze reis als doel om de organisaties te verenigen zodat ze samen kunnen werken aan de benodigde kwaliteitsimpuls in het primair onderwijs. Elke deelnemende organisatie zal de komende jaren vanuit haar eigen strategische koers en activiteiten bijdragen aan de realisatie ervan. De Denver Groep bestaat uit bestuurders en directeuren uit het primair onderwijs aangevuld met vertegenwoordigers van onderwijsondersteunende organisaties en de PO-raad. Het is de gezamenlijke ambitie om er voor te zorgen dat iedereen die het primair onderwijs in 2020 verlaat meer dan ooit klaar is voor een succesvol leven en werken in de 21e-eeuwse samenleving.
De leerling: is enthousiast en gemotiveerd en wil het beste uit zichzelf halen, is communicatief vaardig met taal en getallen, staat open voor nieuwe ideeën en denkwijzen, is sociaal en maatschappelijk betrokken, wil van betekenis zijn voor de ander, kan media en ict toepassen.
Om dit te realiseren is er een verschuiving van aandacht in het leren nodig: naar brede talentontwikkeling, naar een opbrengstgerichte organisatie, naar open leer- en ontwikkelcentra voor 0-14 jarigen en hun ouders, naar professioneel handelen in leergemeenschappen, naar het gebruik van ict als vanzelfsprekendheid.

STAD VAN MORGEN

Stad van Morgen (initiatief van Stichting STIR) maakt zich de grootste zorgen over de scholing en scholen in Nederland. Stichting STIR heeft een standpunt van transformatieve verandering ingenomen en ontwikkelt o.a. jeugd programma’s onder de naam “Vitale scholen” en “Ondernemer van je eigen leven”. Daarnaast is de stichting bewust van de vele individuele initiatieven die in het land ontstaan en die elk een doeltreffende bijdrage kunnen leveren aan de vernieuwing van het onderwijs. De versnippering is echter zodanig dat de geluiden ongehoord blijven. De stichting beoogt een landelijk platform te vormen om de spontane maar gefragmenteerde, vrijwillige innovatie te bundelen en zich samen te voegen tot een transformatief geheel. Lees meer over stad van morgen

Advertenties

8 gedachtes over “Wanneer begint de tsunami in het onderwijs?

  1. Pingback: De tsunami in het onderwijs – een jaar later « Back2School

  2. Pingback: soebar’s Favorites week 9 » Soebar

  3. Ook hetkind.org is zo’n verzamelplaats van/voor/door die onderstroom. Waar precies het onderwijs (Stevens, van Herpen, ea) en het bedrijfsleven (ikzelf maar ook Wijffels en Gunning) elkaar vinden om iets te doen aan onderwijs. Ook de topsport is er vertegenwoordigd overigens (Lammers, van Grunsven, van Nistelrooij).

  4. Hoi Marcel,
    Ik ben inderdaad ook benieuwd wanneer die ‘onderstroom’ het kantelpunt gaat naderen. Dat het onderwijs zal (moeten) veranderen vermoed ik namelijk ook.
    Doet jouw school met een van deze initiatieven mee?

  5. in den haag is de confetti al begonnen. (tsunami vind ik niet zo’n gepast woord.) groep 7 van basisschool heeft meegedaan aan fotoproject om hun leefwereld in kaart te brengen. aanstaande woensdag 2 maart in Theater aan het Spui zal de opening plaatsvinden van de foto expositie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s