De ondernemende school

Nederland is al eeuwen een ondernemend land. We voeren over de zeven zeeën als echte zeemannen. We hebben de wereld gezien, ontdekten: “Nieuw Amsterdam”. Het ondernemerschap zit ons in het bloed. Het aantal startende ondernemingen en ZZP’ers in Nederland stijgt al een aantal jaren. Maar hoe zit het met ondernemerschap in het onderwijs?

De overheid is al een aantal jaren bezig om de samenwerking tussen scholen en het bedrijfsleven te stimuleren en versterken. Ook het bedrijfsleven ziet de noodzaak en werkt samen om leerlingen en studenten te helpen bij het ontwikkelen ondernemersvaardigheden door ‘learning by doing’.

Maar waarom? Is ondernemerschap een leerdoel geworden?

De geschiedenis laat zien dat we als volk behoorlijk ondernemend kunnen zijn. Nu zijn er natuurlijk ook altijd mensen geweest die achteroverleunend in hun stoel blijven zitten. Moeten zij nu ineens ondernemend zijn? Persoonlijk denk ik dat een ieder verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen ontwikkeling. Je staat zelf achter het stuur van je eigen leven. Wil jij in je stoel blijven zitten? Prima, blijf lekker zitten maar misschien pas je dadelijk niet meer bij onze organisatie want de wereld om ons heen is aan het veranderen en wij willen meebewegen om aan te blijven sluiten op de veranderende maatschappij.

Ondernemerschap betekent keuzes durven maken, moedig zijn en risico’s durven nemen en dus durven de gebaande paden te verlaten, veiligheid van het bekende even achter zich te laten om te kunnen leren van nieuwe ervaringen.

Dit is voor veel mensen niet vreemd maar voor veel scholen nieuw. Dit vraagt ook een andere manier van denken bij veel besturen en directies.

Waarom de school als onderneming?

Op zoek naar nieuwe organisatievormen als gevolg van marktwerking in het onderwijs en terugloop van het aantal leerlingen (zoals in krimpgebieden).

Op zoek naar extra inkomsten ter verbetering van kwaliteit onderwijs en dus inkomsten minder afhankelijk maken van veranderend beleid overheid. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een Seats2Meet constructie waarbij de school een ruimte beschikbaar stelt voor het bedrijfsleven. Scholen kunnen dan gebruik maken van de kennis van de bezoekers van deze ruimte – een Meet2Learn plek.

Op zoek naar nieuwe samenwerkingsverbanden op het gebied van beheer. Basisscholen die samen in krimpregio’s beheer van schoolgebouwen organiseren in samenwerking met VO, VMBO, MBO, HBO….. Ook een basisschool kan een prima leerplek zijn voor leerlingen en studenten uit voortgezet onderwijs.

Op zoek naar onderwijs inhoudelijke samenwerking. Je kunt bijvoorbeeld denken aan vriendschapsscholen in het kader van burgerschap, waarbij scholen van verschillend pluimage regelmatig contact hebben (op school- of klasniveau) en gezamenlijk activiteiten of projecten organiseren.

Kortom, er zijn volop kansen voor scholen maar dan moet er wel tijd worden geïnvesteerd en uit de waan van de dag worden gestapt. Investeer in het bouwen van je netwerk om de school. Dit kost tijd maar je krijgt er veel voor terug!

Waar zijn die handelsreizigers van vroeger gebleven?

het houdt op met stevig waaien – zwaar weer zwaar weer op til
als de kapitein nou maar nuchter blijft weten wat ie wil
de bemanning wil naar huis de stuurman wil vooruit
de naald van het kompas wijst alle kanten uit
en de bootsman die met god vaart bestudeert zijn pruim
en spuwt op de illegale lading slaven in het ruim

we zitten met zijn allen in hetzelfde schip
in dezelfde schuit op de zelfde wip
we zitten met zijn allen in dezelfde schuit
en we komen er niet uit

tekst: De Dijk

Advertenties

Een gedachte over “De ondernemende school

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s