Co-Creatie: Onderwijs2.0

Co-creatie is een situatie waarbij een organisatie waardecreatie laat plaatsvinden door een samenwerking aan te gaan met een groep consumenten, eindgebruikers of andere belanghebbenden. (wikipedia)

Enkele maanden geleden kwam ik een oproep tegen op LinkedIN met daarin de vraag: “Ik organiseer een onderwijs 2.0 bijeenkomst voor Zuid-Holland! Wie werkt mee?”. Onderwijs2.0, Zuid-Holland……dus mij op de lijst laten zetten voor het geven van een workshop. Helaas was ik niet aanwezig voor de eerste bijeenkomst van workshopleiders, maar er kwam een tweede kans. In mei werd er een nieuwe oproep geplaatst met het verzoek voor een locatie in de buurt van een station. Snel even gevraagd binnen mijn netwerk en we hadden een locatie.

Donderdag 12 mei kwamen 7 mensen bijeen om de eerste echte stappen te maken voor “Onderwijs 2.0 Zuid-Holland”. 7 mensen waar van de meesten elkaar niet kenden. Heel bijzonder om te zien hoe 7 mensen met verschillende achtergronden in gesprek gingen over het vormen van de dag. Gewone organisaties kost het veel moeite om een evenement uit de grond te stappen, maar hier gebeurde iets moois. Er werd gepraat over de dag, locatie, programma……. En na afloop pakte ieder spontaan actiepunten op. Ik wilde dit graag zelf meemaken om te zien hoe een co-creatie proces zich ontwikkeld.

Co-creatie bestaat uit verschillende stappen:

  • Bepaal de doelstelling van een co-creatie project.
  • Bepaal de juiste doelgroep (leerlingen, docenten……)
  • Bepaal hoofdlijnen programma
  • Sluit aan bij de buzz en gebruik word–of –mouth. Kijk rond op internet of er al gepraat/blogd wordt over vergelijkbare onderwerpen.
  • Gebruik deze plekken ook om een vraag helder te krijgen en een eigen discussie te starten.
  • Zoek met doelgroep uit wat zij echt in dit project willen zien. Kies een online community die bij de vraagstelling past.
  • Kom gezamenlijk tot programma die voldoet aan de behoeften van de doelgroep
  • Selecteer partners die in het netwerk moeten worden opgenomen.
  • Inspireer tot deelname. Maak de vraag zo inspirerend en uitdagend mogelijk, zodat er zoveel mogelijk mensen een bijdrage willen leveren
  • Beslis hoe de waarde wordt verdeeld, formaliseer wat geformaliseerd kan of moet worden.
  • Inspireer de leden van het netwerk.
  • Overwin (interne) weerstand tegen veranderingen
  • Verspreid de resultaten via de community, youtube, blogs, flickr enz

Co-creatie vraagt om openheid en vertrouwen. De kunst van co-creatie is mensen ruimte te geven, denkvrije tijd, geef ze dus tijd voor nieuwe dingen. Creativiteit is echt bij iedereen aanwezig, gebruik deze en vraag naar oplossingen en niet alleen naar ideeën.

Het is een boeiend proces om mee te maken. Sommige mensen vinden het lastig omdat niet alles strak gepland is en de afspraken losser zijn maar anderen vertrouwen op het proces. Het ‘los’ organiseren vraagt het vertrouwen hebben in dat wat er is……

We hebben het hier over de organisatie van de allereerste Onderwijs 2.0 dag, werkplaats voor leren. Het experiment begon bij onszelf: elke Onderwijs 2.0 Dag wordt (vooralsnog) georganiseerd zonder geldstromen. Niemand krijgt betaald en niemand betaalt (in elk geval niet in geld). Ten eerste omdat het zeer praktisch is in de organisatie, ten tweede omdat we daar de focus niet op willen leggen en als laatste: omdat het kan!.

De Onderwijs 2.0 Dag wordt georganiseerd voor jou als leerling, student, docent, manager, directeur, bestuurder, adviseur, projectleider of onderwijs-geïnteresseerde. De dag biedt je een platform en een netwerk.

De onderwijs 2.0 dag richt zicht op het gebied van onderwijsvormen, leerprocessen, innovatie, social media, internet, apps, leidinggeven, kennis delen, samenwerken, slimmer werken, anders organiseren, etc.

Deel je kennis, je ervaringen, durf, leer en experimenteer!

De Onderwijs 2.0 Dag wordt gehouden op 28 september in Zuid Holland: Vlaardingen.

Hopelijk zien we jou ook!

Inschrijven: http://onderwijs20dag.nl/zuid-holland/inschrijven/

Meer info: http://onderwijs20dag.nl/

Advertenties

4 gedachtes over “Co-Creatie: Onderwijs2.0

  1. marcel, wat fijn om dit te lezen. hoewel anderen van het initiatiefgroepje en ik dit ook al wel in ons hoofd hadden zit het verschil erin dat je het heb gedaan. denken is niet voldoende; doen hoort er gewoon bij:)
    bij ‘doelgroep’ wil ik graag toevoegen, dat deze gesegmenteerd is/uit meerderen bestaat. we hopen op 28 september belangen bijeen te brengen van leerlingen, docenten, schoolleiders, onderwijs ondersteunende organisaties, uitgeverij(en), enz. het is de (onze) kunst om die belangen zomaar te plaatsen in de context van samen leren en samen verder komen. dat doen we inderdaad ook door ruimte voor individuele belangen te houden. we richten de dag in – en daarmee ook het proces ernaar toe – om iets te creëren. een onderwijspraktijk waarnaar we kunnen verwijzen, ‘traditie maken’. zo heeft het momentane effect en resultaat ook een langduriger perspectief.
    leerlingen zijn essentieel ‘erbij’ te hebben. zij zijn er in het voorbereidingsclubje – de initiatiefnemers – niet bij. daarmee zitten we toch wel een beetje met de ‘behoeftebepaling’. het is onze uitdaging om de leerlingen als groep niet teveel als doelgroep te zien, maar ook als initiatief groep. de vraag waar we nog mee stoeien: hoe krijgen we ze betrokken?

    groet: hans pollen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s