Weg met laptops, we moeten terug naar pen en schrift

Vandaag las ik het artikel: “Een klas met dertig Appletjes“. Absoluut voer voor tegenstanders van laptops / tablets in de klas. In het artikel wordt verwezen naar onderzoek in Amerika.

“Na zeven jaar was er nul bewijs dat laptops enige positieve impact hebben op de schoolprestaties’, zei Mark Lawson, rector van de Liverpool Central School District tegen The New York Times, toen hij in 2007 de laptops weer uit de klassen ging halen”

Er is onderzoek gedaan naar leerresultaten want deze moeten blijkbaar hoger zijn bij gebruik van laptops. Maar onderzoek is onderzoek niet meer en ik weet tegenwoordig niet meer wie en wat ik moet geloven.

Misschien worden leerresultaten niet beter, maar hoe staat met de motivatie van leerlingen? In een Kennisnet onderzoek bij Stad en Esch werd geconcludeerd dat het gebruik van de laptops leidt tot meer motivatie en zelfsturing bij de leerlingen.

In dit kader zou ik graag willen pleiten voor onderzoek waarin de volgende onderzoeksvraag wordt beantwoord:

Is er een relatie te leggen tussen schooluitval en gebruik laptops/tablets?

En dat het probleem van facebooken, twitteren onder de les….

“Het onder lestijd chatten, Facebooken en spelletjes spelen vormde voor veel Amerikaanse scholen de druppel: die laptops gaan weer de deur uit. “

Is dit niet gewoon een heel slecht argument? Blijkbaar kunnen docenten en scholen geen afspraken maken met leerlingen over wat wel en wat niet mag…..  Dit is geheel in lijn met de discussie over gebruik mobieltjes wel of niet in de klas. Dus ook weg met mobieltjes, want we kunnen het niet organiseren?  Of, juist toch gebruiken?

In de hele discussie over wel of niet laptops / tablets /mobieltjes mis ik de stem van de leerling. Wat willen leerlingen? Of gaan ze gewillig laptops weer inleveren en terug naar de griffel en een lei?

Waar komt toch dat verlangen naar vroeger vandaan? We willen terug naar af omdat we de problemen van nu blijkbaar niet kunnen oplossen.

Terug naar een klas met krijtborden, tafeltjes met inktpotjes en kinderen gekleed in
schooluniformen…….

Ga dan lekker naar het onderwijsmuseum!

Lang, leve de vooruitgang!

Advertenties

5 gedachtes over “Weg met laptops, we moeten terug naar pen en schrift

  1. ik ben voorstander van alle troep eruit
    en je hersens terug erin
    en ga zelf op ontdenking met je fantasie
    zet je kind vaker in de bossen
    en laat ze daar heerlijk los
    leer alles over de natuur in de bossen
    leer aardrijkskunde door de kinderen
    een stadskaart te geven en ze een route
    te laten lopen met een ouder erbij
    of juf zodat ze leren kaart lezen
    geschiedenis lessen
    in een toneelstuk verweven
    dan onthouden ze die lesstof zo die kids
    rekenen en muziek dat kan ook hand in hand
    in vele gevallen
    en met tekenen kan je een kind ook veel leerstof mee geven

  2. Pingback: Weg met laptops, we moeten terug naar pen en schrift | learn and teach | Scoop.it

  3. @hannes misschien een karikatuur maar ik word heel erg moe van mensen die kul argumenten gebruiken om laptops buiten de deur te houden. Leren gaat niet alleen om resultaten. Het gaat ook om plezier. Kinderen verleiden, nieuwsgierig maken, uitdagen…en ja dat kan zowel met als zonder laptop.

    Het belangrijkste is om leerlingen te boeien, te motiveren en te leren leren. Hiervoor moeten docenten alles uit de kast halen. Een enorme uitdaging! En ja, ik denk dat er veel mogelijkheden zijn voor gebruik laptops echter is dit afhankelijk van de kwaliteit van de docent en hoe hij/zij dit weet in te zetten om zijn lessen nog boeiender te maken.

    Hoe lang zijn we eigenlijk pas bezig met laptops in de klas? Gun docenten de tijd om er wat moois van te maken! Geef ze de ruimte, maak het hun makkelijk. Ik ben reuze benieuwd hoe we over 20 jaar terugkijken naar deze fase binnen het onderwijs.

  4. De zwakte in je betoog is dat je een probleemloos (dus ideaal, dus onrealistisch) gebruik van laptops vergelijkt met een problematische (dus realistische) praktijk van het traditionele lesgeven.

    Je stelt in wezen een suggestieve vraag: “Wat is er nu beter, een laptoples waarin leerlingen zelfstandig en gemotiveerd aan het werk blijven, of een klassikaal verhaal waarbij leerlingen verveeld aan de leiband van de leraar moeten lopen?”

    Het doet echt geen pijn om de waarheid onder ogen te zien: laptoplessen zijn *in de praktijk* en *bij veel docenten* helemaal niet zulke goed lessen. Evenzo zijn lang niet alle klassikale lessen of begeleid-werken-lessen met boek en schrift even succesvol.

    Ik heb héél saaie laptoplessen gezien. Op een laptopschool. Waar de leraren beter zouden moeten weten.

    Ik heb ook wel eens een aardige laptoples gezien. Maar veel te weinig om het niet-laptoponderwijs in een karikatuur te vervatten en arrogant aan de kant te schuiven als museaal.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s