The making of Kanamori Krant

Twee jaar geleden schreef ik over de documentaire “Children Full of Life” waarin de klas van Mr. Kanamori te zien is. Deze week is dezelfde Mr. Kanamori in het land. Zijn schoolreisje, mogelijk gemaakt op initiatief van hetkind.org, brengt hem langs 15 steden om meer dan 4000 mensen te ontmoeten. Speciaal voor deze schoolreis is er een “Kanamori” krant gemaakt.

Voor de zomer werd ik benaderd door Rob van der Poel (Het Kind) met de vraag of  ik voor deze krant een artikel wilde schrijven. Zijn briefing: “Het is een krant waarin de leraren en schoolleiders veelal aan het woord zijn, we willen laten zien dat er al veel mensen zijn die het ‘anders’ doen en ook in ‘proces/ontwikkeling’ zijn. Die de zeven uitgangspunten/vertrekpunten van hetkind geïntegreerd hebben in hun dagelijkse doen en laten en samen op weg zijn. Jouw artikel gaat dus niet om ict op zichzelf, het gaat in essentie over tijd/ruimte die het schept om persoonlijke, pedagogische relaties op te bouwen tussen leraar en individuele leerling en ‘een leeromgeving’ voor de leerlingen onderling. Je creeërt een gezamenlijke leerweg. Het is de omkering. Leraar niet meer als kennisdrager, maar als facilitator, coach. Het zou mooi zijn als je vervolgens een aantal leraren die al ‘in dat proces zitten’ aan het woord kan laten. Zij zijn immers degene die er ‘betekenis’ aan geven. In het verhaal wordt vooral op dat fundamentele aspect (die leeromgeving en de omkering) ingegaan. Het proces dus.”.

Okay, duidelijk maar hoe pak je dit nu aan?

STAP1: AANMAKEN GOOGLE DOC

Als start had ik een Google doc aangemaakt “ARTIKEL “Leren in de 21ste Eeuw” – Het Kind (Kanamori krant)“.

STAP2: CO-AUTEURS BENADEREN

Vervolgens via twitter mensen benaderd waarvan ik wist dat zij een verhaal te vertellen hadden, ofwel @martindogger @Open_Ruimte @gijspalsrok @ronaldheidanus en @Sjaboe.

Bij het toekennen van rechten tot het werkdocument schreef ik gelijk de briefing in de comments:

“Hierbij het document waar we artikel voor Kanamori krant schrijven. Lukt het je om voor volgende week iets op papier te zetten? Voor de duidelijkheid gaat het niet om wat je precies doet met sociale media op school, maar vooral jouw persoonlijke zoektocht. Met welke vragen speel je? Je hebt 2-3 alineas tot je beschikking. is niet veel maar door alle verschillende verhalen krijgt het artikel meer kleur.”

STAP3: SAMEN SCHRIJVEN

Alle co-auteurs gingen aan de slag en schreven hun ervaringen op. In een korte tijd werd de basis gelegd voor het artikel, zonder dat de auteurs elkaar zagen of hadden gesproken. Alle communicatie verliep online! Het artikel stond snel in de steigers en werd voor de zomervakantie overgedragen aan de eindredacteur.

STAP4: HET EIND RESULTAAT

Trots op het eindresultaat! Hierbij wil ik alle mede-auteurs bedanken!

De komst van Kanamori heeft veel krachten los gemaakt en heeft o.a. geleid tot de realisatie van de eerste onderwijskrant van hetkind. De krant is tot en met 12 september op alle Kanamori-locaties gratis te verkrijgen.

Nabestellen: U kunt ten alle tijden exemplaren van deze krant nabestellen. U betaalt dan in elk geval verzendkosten. Stuur een mail naar redactie@hetkind.org

Donatie: U kunt ten alle tijden een vrijwillige bijdrage doneren. Het rekeningnummer is 369262646 t.n.v. Stichting NIVOZ – donatie voor hetkind.

TIP: Bestellen van boek Levenslessen van meester Kanamori

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s