Donkere wolken naderen de kleine kampioen…

Antigua Sailing Week - day one, English Harbour to Dickenson BayIn de afgelopen jaren heb ik een aantal keren geschreven over “De kleine kampioen” en zijn strijd tegen zichzelf en het onderwijssysteem. Al op jonge leeftijd werd duidelijk dat hij een zware vorm van dyslexie heeft. Nadat hij op de basisschool eerst tegen muren opliep werden deuren langzaam geopend met zijn dyslexieverklaring in zijn hand. De kleine kampioen is gedreven, gemotiveerd en blijft zijn dromen volgen.

Nog ruim een jaar en dan gaat hij een volgende grote stap maken richting het Voortgezet Onderwijs.

Eerder schreef ik al dat “zelfredzaamheid” voor dyslectische kinderen heel erg belangrijk is. Zij moeten zichzelf kunnen redden door gebruik te maken van hulpmiddelen, zoals een eigen laptop met dyslexiesoftware (vb. Kurzweil of Sprint) of een tablet. Sinds kort is er ook een app (AppWriter) voor de iPad met zowel compenserende als remediërende functies. De app is speciaal ontwikkeld om mensen met dyslexie in staat te stellen zelfstandig teksten te lezen en zoveel mogelijk foutloos te schrijven

Gezien de ervaringen op de basisschool lijkt het verstandig om extra op te letten bij de schoolkeuze, dus worden verschillende open dagen bezocht.

Vragen, vragen, vragen……Hoe is de school ingericht op “zelfredzaamheid”? Gebruiken leerlingen laptops/tablets in de klas? Zijn alle boeken digitaal beschikbaar? Weten docenten hoe om te gaan met dyslecten? Krijgen ze extra tijd met toetsen?

Het zal mogelijk weer een moeilijke weg gaan worden. We kennen allemaal de verhalen van de zeilbroers Enrique en Hugo uit Vijfhuizen. Volgens hun ouders kunnen de twee wegens zware dyslexie en hoogbegaafdheid niet terecht op een Nederlandse school omdat deze hun niet de hulp kan bieden die ze nodig hebben. De broers zijn op zeilreis om aandacht te vragen voor hun zaak. Nee, het ligt niet aan het onderwijssysteem, dus wordt de kinderbescherming er op af gestuurd en worden ze onder toezicht van een gezinsvoogd gesteld. Het lijkt er op dat de ouders de schuld krijgen, maar zou het ook weleens het falen van ons onderwijssysteem kunnen zijn?

Een school is in het kader van de Wet gelijke behandeling verplicht om voorzieningen voor leerlingen met dyslexie toe te staan. De wet bepaalt dat als (een ouder van) een leerling met een beperking om een aanpassing vraagt, de school verplicht is deze te realiseren. Alleen als de gevraagde aanpassing echt te veel van de school vraagt, mag de school deze aanpassing weigeren.

Scholen doen hun best, maar is er niet iets meer aan de hand?

Staatssecretaris Dekker roept dat dyslecten aangepast eindexamen kunnen doen doordat ze meer tijd krijgen en dat de teksten die ze moeten lezen uit grotere letters bestaan. Is dit voldoende? Dat is geen passend onderwijs! Geef dyslecten de hulpmiddelen die ze nodig hebben! Laat ze bijvoorbeeld examen doen met dyslexiesoftware.

Waar gaat het eigenlijk om? Waarom zou je een dyslect bijvoorbeeld een paar jaar gaan pijnigen met Frans en Duits? Ook het volgen van een vreemde taal is verplicht voor dyslecten, maar waarom? De kans dat zij dit nodig hebben in hun leven is erg klein. Alleen in uitzonderlijke gevallen mag een school leerlingen toestemming geven voor een aangepast lesprogramma. Een leerling hoeft dan één van de moderne vreemde talen niet meer te volgen. Ter compensatie wordt dan een ander vak gevolgd. Welke school doet dit in de praktijk? Welke school kan op deze manier differentiëren zodat ieder kind zijn eigen leerweg heeft? Hoeveel energie en overtuigingskracht moeten kinderen en ouders hebben om dit voor elkaar te krijgen.

Ja, er kan veel maar je moet als ouder mondig zijn en wel erg stevig in je schoenen staan.

Gaat het nog wel om het individuele kind of gaat om geld?

“Psychologen moeten kinderen niet te snel het stempel dyslectisch geven. Dat vindt staatssecretaris Sander Dekker. Hij gaat in gesprek met de psychologen om te zien of de regels rond dyslexieverklaringen strenger kunnen worden”.

Er worden blijkbaar te veel dyslexieverklaringen afgegeven en dat heeft gevolgen voor het systeem omdat er meer uitzonderingen ontstaan, terwijl het systeem is ingericht op het “gemiddelde” kind. Daarnaast lijken uitzondering meer geld te kosten omdat ze meer zorg moeten krijgen. Eh……. Als we meer prioriteit gaan geven op bevorderen “zelfredzaamheid” met behulp van ICT dan zijn de kosten toch lager?

15% procent van de scholieren doet aangepast eindexamen.

‘Als het gaat om zulke grote percentages, kun je er vraagtekens bij zetten of iedereen inderdaad dyslexie heeft’, aldus Dekker.

Dekker wil graag onderzoek doen over die 15% want volgens de wetenschap is slechts 4 procent van de scholieren dyslectisch.

4% of 15% vind ik eigenlijk niet belangrijk. Ik zou meer geïnteresseerd zijn in het ontstaan van dyslexie.

Zou het niet goed zijn om ons leesonderwijs weer eens onder de loep te leggen? En te onderzoeken of er een verband is tussen de manier van het leren lezen en dyslexie?

Is ons leesonderwijs in de basis nog wel in orde?

Hopelijk gaan de experts zich buigen over deze vragen!

En hoe moet het nu verder met de zeilbroers en de “kleine kampioen”?

Geen probleem, met of zonder diploma, zij gaan het redden! Het zijn winnaars!

En wie weet sluiten zij zich aan bij dit illustere rijtje namen…..

http://collegedropoutshalloffame.com/

Stop Stealing Dreams by Seth Godin

Advertenties

Een gedachte over “Donkere wolken naderen de kleine kampioen…

  1. Toevallig kwam ik via via op je blog. Een heel erg leerzaam en interessant bericht! Zelf ken ik vrienden waarvan hun kunt zwaar dyslexies is. Een hele slimme jongen hoor, alleen op sommige punten zie je duidelijk dat hij moeite er mee heeft. Simpelweg door zware dyslexie. Wel heb ik ervaren dat dyslexie soms zwaar onderschat wordt en het vaak als niet-zo-belangrijk wordt gezien.
    Nogmaals leuk stukje!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s