Onderwijsvernieuwing: De sleutel ligt op school!

Martin-Luther-King-Jr-Faith-is-Taking-the-First-Step-Quote-Picture

Ieder jaar rond deze tijd maak ik de balans op over de laatste ontwikkelingen in onderwijsland. In 2011 sprak ik over een tsunami in het onderwijs, golven komen en gaan, nieuwe initiatieven komen en gaan, maar nu 2 jaar later nog steeds geen tsunami.

De golven in het onderwijs van de afgelopen jaren: Innovatieplatform Onderwijs Anders, Het Kind, Edushock, The Crowd, Droomschool, 7 Days of Inspiration, Rijnlands onderwijs, De Denver Groep, Stad van Morgen….

Van sommige initiatieven hoor je weinig tot niets maar andere zie je langzaam maar gestaag doorgroeien. Zelf ben ik onder de indruk van de groei van “Het Kind” en “The Crowd”, niet alleen omdat ik zelf hier bij betrokken ben maar ook de manier waarop. Ze staan niet op de barricades, je hoort ze niet schreeuwen, ze zoeken de dialoog en gaan praktisch aan de slag.

In 2012 zijn er minder nieuwe initiatieven gestart, voor zover ik weet. De belangrijkste nieuwe initiatieven zijn “De Steve Jobsschool” van Maurice de Hond en “Operation Education” van oud-Unilever collega Claire Boonstra. In september hield ze een bevlogen en emotionele TEDtalk op TEDxAmsterdam. Dit was het begin van haar ontdekkingstocht in onderwijsland.

Ik herkende haar verhaal direct omdat het veel raakvlakken heeft met de start van mijn reis “Back2School”. Echter de weg die wij bewandelen is verschillend. Zij heeft zichzelf 6 maanden gegeven om uit te vinden wat haar waarde kan zijn voor vernieuwing in het onderwijs en vraagt aan iedereen om haar in de zoektocht te voeden en ideeën te delen. Als duurloper heb ik mezelf meer tijd gegeven, zoals ik beschreef in “mijn droom”. Ondertussen ben ik goed onderweg en ben ik bezig met bouwen van enkele belangrijke tussenstops.

Over Operation Education

Missie: Operation Education maakt vernieuwing van het onderwijs mogelijk en maakt de samenleving bewust van de noodzaak en voordelen daarvan, zodat wij vanuit intrinsieke motivatie en op interactieve wijze kunnen leren wat voor onszelf en voor de samenleving waardevol is.

Visie: Er is een grote verscheidenheid aan onderwijsvormen beschikbaar. Daarbinnen is ruimte voor en aansluiting bij de diversiteit van onze talenten, motivaties, leerstijlen en levensfilosofieën. Dit biedt kansen om onszelf via een natuurlijke leerweg te ontdekken en te ontwikkelen, om ons voor te bereiden op de wereld van vandaag en morgen en bij te dragen aan welzijn en vooruitgang.

Het lukt Claire goed om het podium te krijgen met “Operation Education” waardoor ze  ook het debat kan gaan voeren over “wat was ook alweer het doel van ons onderwijs?”. Afgelopen vrijdag zat ze bij Pauw en Witteman aan de tafel naast Peter Hartkamp, directeur van particuliere school De Kampanje. De aanleiding was de uitspraak van de rechter. Ouders zouden zich niet  houden aan de leerplichtwet.

Ik heb veel respect voor de gedrevenheid van de mensen zoals Peter maar zij vertegenwoordigen slechts één van de vele onderwijsconcepten. In mijn beleving zijn de vragen en de ambities van “Operation Education” groter dan Sudbury onderwijs. Dan is het natuurlijk ontzettend jammer dat dit niet door Pauw en Witteman werd opgepikt. (bekijk het fragment)

Claire heeft absoluut mijn steun, want ik denk dat het goed is als dit initiatief ouders gaat wakker schudden. Echter de echte verandering in onderwijs moet van binnenuit komen, met een blik naar buiten gericht en met de hulp van buitenwereld, de maatschappij.

De sleutel ligt op school!

In het afgelopen jaar heb ik fantastische dingen gezien en gehoord in mijn sessies in het eLab en tijdens de gesprekken met directeuren, leerkrachten, docenten, rectoren…..

Er zijn genoeg “leraren met lef”. Leraren die de methodes los durven te laten en ook hun pedagogische taken niet schuwen.

Er zijn genoeg “directeuren met lef”. Directeuren die leraren de ruimte geven, die durven de randen van het onderwijssysteem op te zoeken en soms eroverheen durven te gaan.

Maar….. het is allemaal los zand!

Het gaat vaak om slechts enkele leraren op een school.

Het gaat vaak om slechts een enkele school binnen een stichting.

Er is voldoende kennis en expertise aanwezig op scholen, mensen willen echt wel vooruit! We moeten het alleen organiseren!

Kom in beweging!

Martin Luther King: “Je hoeft niet de hele trap te zien om de eerste stap te zetten”.

Neem gerust contact op! Ik organiseer graag dat feestje op uw school of binnen uw stichting!

3 gedachtes over “Onderwijsvernieuwing: De sleutel ligt op school!

  1. Pingback: Plezier op school: niet belangrijk – Onderwijswijven.nl | Manuela Bazen-Steenkamp

  2. @lex dank voor de aanvulling.

    prima, learning community maar begin van binnenuit, zorg er eerst voor dat de “interne” know-how beter benut gaat worden. en dat moet je organiseren!

    met “Los zand” bedoel ik niet alle onderwijsvernieuwingen in onderwijsland, maar gebrek aan cohesie, samenhang binnen een school.

  3. De sleutel ligt inderdaad bij de school. Maar ik zou “de school” breder willen zien: als een learning community, het kloppend hart van buurt of dorp. Waar ouders dagelijks actief meedoen en hun kennis en talenten inzetten. Waar ondernemers projecten opzetten en hun kennis inbrengen.
    Mooi betoog hierover: Stephen Heppell http://www.youtube.com/watch?v=J4xPpUVx8VA
    Los zand? Het is goed dat de initiatieven van onderop komen. Eigen kracht van de community. Dat geeft cohesie en identiteitsgevoel. Wat ik wel veel zie is dat dat bekende wiel steeds maar weer wordt uitgevonden. En dat is echt niet nodig; er zijn goede voorbeelden zat. Ik houd ze daar waar ik ze tegenkom systematisch bij; stuur me een mailtje over een onderwerp rondom onderwijsvernieuwing lex.hupe@gmail.com en ik zoek voor je in mijn database; die overigens ook geheel vrij ter beschikking staat http://wijsvooruit.nl/onderwijsdossiers/

Geef een reactie

