Passend onderwijs, daar sta je dan…..

wiskunde“Ouders moeten vaak zelf op zoek naar een passende onderwijsplek voor hun kind. Vanaf 1 augustus 2014 verandert dit. Scholen zijn dan verplicht een passende onderwijsplek te bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit heet zorgplicht.” (BRON: OCW)

We sluiten niemand buiten….

Daar sta je dan…als VWO3 leerling, met PDD-NOS label, met leerling gebonden budget en problematiek rond fijne motoriek. Schrijven kost je veel energie, kost veel tijd en levert frustratie op. Soms kan je jouw eigen handschrift zelfs niet lezen. Je voelt je onbegrepen door anderen. Medeleerlingen begrijpen je niet en pesten je af en toe.

Daar sta je dan…als ouder, slim kind met een label en ieder schooljaar weer uitleggen aan leerkrachten en docenten dat je kind anders is. Soms gaat het heel goed en soms loop je weer tegen een muur aan. Je voelt je vaak onbegrepen door anderen.

Door de regen en de wind
Zal ik naast je blijven staan
Ik bescherm je tegen alles wat komt
Ik zal waken als jij slaapt
Ik behoed je voor de storm
Hou je veilig zo lang als ik leef

Vanaf de brugklas werkt de leerling al met een laptop, doet zijn ook zijn toetsen.

En dan….vormt dit in VWO3 een probleem met de vakken wiskunde, scheikunde en natuurkunde. Leerling moet nu toetsen wiskunde en scheikunde schrijven, hetgeen hem erg veel moeite kost. Hij komt hierdoor in tijdnood en krijgt de toetsen niet binnen de tijd af, tevens worden er dingen fout gerekend door de onleesbaarheid. School geeft hem 10 minuten extra tijd, maar ook dit is voor hem niet haalbaar. Leerling wil door met profielkeuze natuur techniek, maar dit wordt hem afgeraden omdat hij de toetsen niet binnen de tijd afkrijgt. Leerling dreigt nu teruggezet te worden naar havo 4 omdat handschrift onleesbaar is en hij de opdrachten niet binnen de tijd afkrijgt.

Daar sta je dan…als docent, net beetje gewend aan laptops in de klas, maar je kunt pen en papier niet loslaten en je neemt toetsen schriftelijk af, ook al kun je de handschriften maar moeilijk lezen.

En dan….. zit er ineens een leerling in de klas met PDD-NOS label, een slim kind met een slechte motoriek.

Daar sta je dan… handelingsverlegen! Je legt het probleem terug bij de leerling en ziet terugplaatsing naar HAVO 4 als enige oplossing, maar eigenlijk weet je dat dit niet een oplossing is.

Je weet dat vanaf 2014 dit niet meer de oplossing kan zijn….

Dan denk je aan Ellen Emonds (leerkracht van het jaar) en de woorden die ze sprak tijdens Festival of Solutions: “Ik heb maar één regel in mijn klas: we sluiten niemand buiten.”

Dan kijk je als docent in de spiegel en vraag je jezelf af hoe het mogelijk is dat je een kind met inzicht afreken op zijn motoriek en wil laten terugplaatsen naar HAVO4. En denk je, is er een digitale oplossing? Is er een programma waarmee de antwoorden van de toetsen op de pc/tablet gemaakt kunnen worden? Een programma waarmee de leerling makkelijk grafieken, tabellen en breuken kan maken. Een ICT oplossing waarbij hij en ik volledig digitaal kunnen werken en dat ook aan de examen eisen voldoet.

Al googlend kom je de eerste informatie tegen over apps als Quick Graph en Math Flyer en word je geattendeerd op de blog van Wiswijzer.

Maar er moet toch meer zijn, denk je.

Je bent toch niet de eerste docent in Nederland die hier tegen aan loop. Oplossing uit speciaal onderwijs?

Wie o wie kan deze docent helpen!

Want…..we sluiten niemand buiten!

4 gedachtes over “Passend onderwijs, daar sta je dan…..

  1. Beste Marcel,

    Ik ben Robert van Kesteren, 63 jaar oud en werkeloos docent geschiedenis 2e en Ie graad en maatschappijleer 2e. Behaalde een diploma councelor en peer – mediaor en ga ik augustus op academisch niveau studeren voor mediator en counselor. Specialiteiten van mij zijn dylexie, hoge faalangst bij pubers, privetraining zoals nu voor eiindexamens geschiedenis/maatschappijleer. Heb 40 jaren voor de klas gestaan enwordt op grond van leeftijd nergens angenomen maar heb alle vakliteratuur en ontwikkelingen bijgehouden. Werk als digitaal docent geschiedenis bij de de nHA en geef Nederlands aan Somalische kinderen.

    Ik heb het relaas gelezen over enerzijds dde ipod en computer waar veel scholen al ( te eenzijdig ) mee werken en dan in een weer die contradictio, het moeten schrijven. Docenten zitten met deze tegenstellingen en rozoitjes in het haar, treht, maar ja he mag niest kosten.

    Kan ik eens met je spreken over oplossingen die ik misschien heb om kinderen aangaande deze perikelen te kunnen helpen? O.a. met et pestgedrag. Het niet kunnen schrijve en onduidelijk schrijven is een vorm van een blokkade maar liever leg ik het uit.

    Had ooit de ervaring met een havist die dit had met een proefwerk aan het einde van het jaar. Ben benieuwd op mijn reactie.

    Vriendelijke groeten,
    Robert van Kesteren.

  2. Ik vind papier/digitaal een valse tegenstelling als het op tijd aan komt. Een document opmaken met MathType of andere hulpmiddelen duurt nl. veel langer dan ‘met de hand’. Het leesbaarheidspunt snap ik, daarom moet herkenning als die Visionobjects snel een hoge (open) vlucht nemen.

Geef een reactie

