De (Virtual) Reality-bril – Een nieuwe dimensie van leren?

Gaan we een nieuw tijdperk in? Het was 2010 toen de iPad werd gelanceerd. Scholen zijn nu volop bezig met het experimenteren met tablets op school.  Zijn die tablets, het vliegwiel van de onderwijsinnovatie of is dit slechts het begin?

Google Glass

Waarschijnlijk heb je vast al gehoord van Google Glass; dat nieuwe brilletje zonder glazen. De verwachting is tegen het einde van het jaar Google Glass beschikbaar komt op de Nederlandse markt, maar er wordt ook al flink mee geëxperimenteerd. Misschien heb je via Youtube live meegekeken bij de operatie van Marlies Schijven, chirurg aan het AMC in Amsterdam. Zij had toen deze operatie gefilmd met Google Glass. Of misschien heb je al tennisles van Federer gehad en heb je het laatste nieuws van de NOS al op jouw Glass gezien.

Afgelopen week had ik tijdens het IPON event “De Doorbraak” in Breda het genoegen om zelf de bril te ervaren (met dank aan Hans Schuurmans, HEMA Academie). Mijn eerste reactie is dat ik inderdaad best wel mogelijkheden zie voor het bedrijfsleven, waar bijvoorbeeld monteurs via de bril een expert op afstand mee kan laten kijken. Een andere kans ligt er in de zorg, waarin jouw gesprekken met de arts terug te zien zijn vanuit je digitale zorgdossier.

In het onderwijs kan ik me voorstellen dat studenten de les in de klas opnemen met Google Glass en dat op afstand dan andere studenten meekijken. Of dat de docent met de Google Glass op beter kan waarnemen waar studenten met de leerstof mee worstelen. Het leren van nieuwe talen zou weleens op een hele andere manier kunnen gaan gebeuren. De vraag is of je überhaupt nog een taal echt gaat leren, als we allemaal een Google Glass dragen. Deze technologie maakt het ons immers zo makkelijk, omdat de Google Glass in staat is om tekst real-time te vertalen. Kortom, veel mogelijkheden.

Echter denk ik dat het in het onderwijs niet zo’n vaart zal lopen met Google Glass in een traditionele setting van frontaal onderwijs. We gaan als samenleving in eerste instantie al worstelen met ethische vraagstukken, zoals ook omgaan met privacy. Misschien is dit te vergelijken met de opkomst van sociale media. Ook dit ging gepaard met behoorlijke weerstand, omdat daar de discussies vooral gingen over de negatieve effecten van Facebook enTwitter; oftewel digitaal burgerschap en dus niet over het integreren van sociale media in je les.

De Virtual Reality bril ‘Oculus Rift’

Hebben we net de Google Glass gehad, komt er alweer iets nieuws aan: de “Oculus Rift”. Deze virtual reality bril geeft je de mogelijk om een virtuele wereld binnen te stappen. Er wordt een 3D-effect gegenereerd door verschillende beelden te tonen aan elk oog. Om een indruk te krijgen van de Oculus Rift, raad ik je aan om de uitzending van DWDD terug te kijken waar Alexander Klopping een demonstratie geeft met Matthijs van Nieuwkerk als lijdend voorwerp.  

Waar ik verwacht dat er in eerste instantie weerstand zal zijn bij Google Glass, denk ik dat de Oculus Rift” veel sneller wordt geaccepteerd, omdat dit andere mogelijkheden biedt en je abstracte onderwerpen veel aantrekkelijk kunt brengen dan met boeken of tablets.

Biologie met Oculus Rift

Op veel scholen wordt het onderwerp bloedsomloop bij biologie nog steeds bestudeerd vanuit schoolboeken, mogelijk ondersteund met Youtube filmpjes. Maar hoe gaaf zou het zijn om de bloedstroom zelf te ervaren en je mee te laten stromen vanuit de aders naar het hart en door het pompen van het hart je mee te laten voeren door de rest van je lichaam. Je hoeft niet meer naar Corpus voor een reis door je lichaam (wat overigens een absolute aanrader is om heen te gaan!)

Scheikunde met Oculus Rift

In het biologie-prakticum op scholen kunnen leerlingen bloedpreparaten bekijken onder de microscoop, maar wat als je nu wilt weten hoe bloedcellen moleculair zijn opgebouwd? Voor menigeen zijn moleculen een vrij abstract begrip. Het zou toch fantastisch zijn als je op moleculair niveau kan kijken hoe stoffen zijn opgebouwd door te lopen over waterstofbruggen of als watermolecuul de verschillende fasen van ijs, water en stoom te ervaren en te zien wat er dan gebeurt om je heen. Mijn liefde voor biochemie wordt weer aangewakkerd, misschien is wel weer het moment om terug te keren naar mijn roots als biochemicus…

De evolutie in onderwijs gevoed door technologie

Leren doe je bij voorkeur vanuit een maatschappelijke context. Kennis vergaar je uit andere kennis, vaardigheden ontwikkel je door te doen, waarderen van wat je weet en kunt  en dit doe je in dialoog met anderen. Onderwijzen heeft als doel om leerlingen te helpen hoe zij hun kennis op nieuwe manieren kunnen toepassen. In het onderwijs hebben we niet alleen te maken met verschillen in leerstijl en meervoudige intelligenties, tegelijkertijd heeft dus de digitale revolutie grote invloed op de manier waarop wij communiceren, samenwerken, informatie verzamelen en verwerken. Als we kijken naar de mogelijkheden van Google Glass en de Oculus Rift, dan denk ik dat na de tablets deze “brillen” wederom een impuls gaan geven aan de manier waarop we onderwijs inrichten. We gaan niet een nieuw tijdperk in, maar we zitten er midden in. Of kijk ik nu door een roze bril ? 😉

Heb jij nog ideeën voor Google Glass of Oculus Rift in het onderwijs? Vertel het door te reageren op deze blog 😉

Advertenties

Een gedachte over “De (Virtual) Reality-bril – Een nieuwe dimensie van leren?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s