De nieuwe VIVES: Het kan altijd beter!

Schermafbeelding 2014-10-24 om 11.32.36Met heel veel plezier heb ik de eerste VIVES van het schooljaar gelezen. Mijn collega hoofdredacteur Karin Winters heeft de lat hoog gelegd en me daarnaast uitgedaagd om de klant meer het woord te geven. Dit is iets wat je mij geen twee keer hoeft te vertellen want degenen die mij kennen weten dat innoveren in mijn bloed zit en dat ik altijd op zoek ben naar verbeteringen. Het kan altijd beter en uitdagingen ga ik ook nooit uit de weg. Het was dus ook groot plezier om deze VIVES te mogen samenstellen samen met alle redacteuren.

Het recht op mediawijsheid!
Het thema van deze editie is mediawijsheid. Waarom? Misschien heeft Han de Jonge dit in de rubriek #schoolleider het beste verwoord. Hij vindt het dan ook vanzelfsprekend dat bij de viering van 25 jaar rechten van het kind, men aandacht besteedt aan het recht op mediawijsheid. Hij staat hierin niet alleen want Rinda den Besten, voorzitter PO-Raad geeft in haar interview aan dat mediawijsheid een belangrijk aandachtspunt in het plan van aanpak van de PO-Raad en de VO-raad. In de VIVES van November staan ook weer veel praktische tips en trucs om hier handen en voeten aan te geven.

De stem van leerling
In onderwijsland wordt er veel gepraat over leerlingen maar moeten we ook niet gaan luisteren naar de leerling. Geven we kinderen wel echt een stem? Luister bijvoorbeeld naar Tamim Karim (15 jaar, 5 vwo-leerling). Tamim heeft een duidelijke mening over de manier waarop ict nuttig kan zijn in het onderwijs. Ik ben benieuwd wat jullie van zijn mening vinden! Luister ook naar Jurre (16 jaar, leerling speciaal onderwijs). Jurre: “Het is belangrijk dat wij, de leerlingen, zelf nadenken over wat we willen leren en wat we nodig hebben in de toekomst.” Hij geeft aan dat het belangrijk is om in te zetten op zelfdredzaamheid. “Ik zit wel in het speciaal onderwijs maar dat wil niet zeggen dat ik niks kan.”

Het kan ook anders!
Altijd denk ik na over hoe het anders zou kunnen en ik word enthousiast van mensen die het ook anders doen, zoals Inge Spaander die met haar big picture leerlingen een documentaire heeft gemaakt en zo zijn er vele initiatieven ontstaan in de afgelopen jaren maar ik word nog blijer als er een verbinding begint te ontstaan tussen deze onderwijs initiatieven zoals bij united4education waarbij een groep heel diverse personen en organisaties zich heeft verenigd en de krachten heeft gebundeld om te komen tot een transitie in het onderwijs.

Maken van een VIVES geeft energie! Dank voor alle mensen die hieraan hebben meegewerkt! Het is een feestje om met jullie de VIVES samen te stellen! Karin en ik kijken uit naar de NOT en hopen jullie i.r.l. te ontmoeten @VIVES.

VIVES zal in de eerste week van november op de deurmat liggen van alle abonnement houders.


Vives is de twee-maandelijkse, onafhankelijke uitgave ten behoeve onderwijsinnovatie en ict binnen het primair-, voortgezet- en beroepsonderwijs. Zowel directie, het management, de ict-coordinator, de docent, als de leerkracht die nauwelijks met de computer werkt, kan Vives Magazine van begin tot eind lezen. De afwisselende artikelen, recensies, ingezonden stukken van lezers, originele columns en interviews maken Vives tot een zeer gewaardeerd en kwalitatief hoogstaand vakblad, dat met bijna 20.000 abonnees het hart van het onderwijs raakt.

Geef een reactie

