mijn onderwijsmoment: I have a dream

De afgelopen drie jaar gaf ik onze vorstin en koning advies voor hun kersttoespraak. Er is ondertussen veel gebeurd in onderwijsland. In mijn beleving gaat het de goede kant op en zijn we volop in beweging, zoals met #onderwijs2032 of United4education. Vandaar dat ik denk dat de koning mijn tips dit jaar niet echt nodig heeft. Karin Winters (mijn collega hoofdredacteur VIVES Magazine) heeft mij gevraagd om een bijdrage te leveren aan http://www.onderwijsmoment.nl – een plek om onderwijsharten op één plaats een podium te bieden, ongeacht kennen, kunnen en (onderwijs)kleur. Aan het eind van het jaar vind ik dit een mooi initiatief waar ik graag mijn steentje aan bijdraag.


MIJN ONDERWIJSMOMENT: I have a dream

Marcel Kesselring, is een werkzaam bij Innofun, hoofdredacteur bij VIVES Magazine en gastdocent bij PABO Avans.

Leren doe je overal en nergens. De belangrijkste lessen leer je juist vaak buiten de schoolmuren, zonder boeken, zonder toetsen. Mijn moment gaat over zo’n belangrijke geschiedenisles.

In het Amerikaanse Phoenix in december werd een zwarte man doodgeschoten door de politie omdat de agent dacht dat hij een pistool bij zich droeg. “Ik krijg geen lucht” waren zijn laatste woorden. De zwarte bevolking reageerde heftig op dit incident en ging massaal de straat op om te demonstreren.

Zomaar een bericht uit de actualiteit maar met een duidelijke koppeling met een les uit de geschiedenis.

Afgelopen zomer was ik met mijn gezin in de VS en bezochten wij het grote Martin Luther King monument in Washington DC. Martin Luther King leidde massale burgerrechtenprotesten, organiseerde een vreedzame mars waarna hij zijn wereldberoemde ‘I have a dream’- speech gaf. Als ouder praat je met je kinderen over de betekenis hiervan en heb je gesprekken over mensenrechten en de geweldloze strijd van Martin Luther King.

Enkele dagen later waren we bij het Lorraine Motel in Memphis. De plek waar MLK in1968 werd vermoord. Het hotel is een soort bedevaartsoord geworden waar Amerikanen hun eigen geschiedenis proberen te begrijpen.

Op die plek staan twee jongemannen, een blanke Nederlander en een zwarte Amerikaan. Twee jongemannen opgegroeid in een ander land met een andere cultuur. De twee families raken aan de praat over deze plek en wat dit heeft betekent voor de geschiedenis van Amerika en misschien wel voor de gehele wereld. Je voelt het verdriet van deze Amerikaanse familie en hun nog voortdurende strijd voor gelijkheid. Het is voor de Nederlandse jongeman niet te begrijpen waarom MLK is vermoord en waarom er nog steeds zwarten worden gediscrimineerd ondanks het feit dat Obama president is. Vol trots merk ik uit deze open gesprekken dat mijn eigen kinderen zeer tolerant zijn en dat discriminatie niet hun woordenboek staat. Het bewijst dat tolerantie begint met de dialoog en die nooit mag ophouden, van generatie op generatie.

Deze ontmoeting, dat gesprek op die historische plek zullen deze jongemannen nooit meer vergeten voor de rest hun leven, daar kan geen geschiedenisboek tegen op.

MLK Memphis

Geef een reactie

