We weten het niet #jesuischarlie

“de maatschappij van MORGEN wordt NU gevormd”

Al enige jaren volg ik Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam. Ik zag hem ooit een onderwijsdag openen met een persoonlijke verhaal waarin hij vertelde over hoe hij was opgegroeid in Marokko en hoe hij in Nederland terecht was gekomen. Het was een van zijn eerste optredens als burgemeester van Rotterdam maar vanaf dat moment wist ik het, deze man is uit het goede hout gesneden.

Gisteren was hij bij nieuwsuur waarin hij reageerde op de verschrikkelijke gebeurtenissen in Parijs. Hij maakte indruk en hij durft een standpunt in te nemen:  ”Als je het hier niet ziet zitten omdat je humoristen niet ziet zitten die een krantje maken,..ja, ..mag ik het zo zeggen: Rot toch op”. Als je jezelf gaat verdiepen in de achtergrond van Aboutaleb dan snap je nog meer waarom hij dit juist zegt, het staat namelijk zover af van wat hij is en waar hij voor staat.

Ik deelde dit bericht op twitter en facebook.

facobook #jesuischarlie

hierop volgde op facebook een interessante dialoog met @ronaldheidanus

dialoog op Facebook

dialoog 2 facebook

En daar had Alie Cramer een zeer goed punt!

Later op de dag……Kinderen komen thuis van school. Ze hebben op school niets gehad over de aanslag in Parijs.

Sorry maar daar snap ik niets van. Waarom onderwijs? dit zijn gebeurtenissen waar je het juist over moet hebben. Wanneer ga je dan met kinderen hierover in gesprek? Sorry maar ik vind burgerschap belangrijker dan toetsen, spelling, rekenen of een lesje over de Romeinen. De maatschappij van morgen wordt nu gevormd op scholen!

Vanavond zie ik een emotionele Aboutaleb op TV Rijnmond waarin hij oproept om te blijven strijden voor de vrijheid en de tolerante samenleving te verdedigen. “Niet verdeeld, maar samen. Niet met wapens, maar met woorden. Niet met haat, maar met liefde.”

Een speech uit het hart gesproken, een speech die raakt.

En dan vraag ik me af waarom is hier vandaag op veel scholen niet over gesproken…….

Gaan taken, de dagelijkse sleur voor……

Waarom….. Waarom onderwijs?

we weten het niet…..

#jesuischarlie


NOTE 11-Jan-2015

een worsteling van leraren de afgelopen week, moet je het er wel of niet over hebben met leerlingen.

ben je leraar? doe mee aan onderzoek van @alderikvisser en @henkterhaar

2 gedachtes over “We weten het niet #jesuischarlie

  1. Bekijk de link hieronder eens. Ik heb me geërgerd aan leerkrachten die het niet in hun klas hebben besproken én aan mensen die denken dat democratisch onderwijs de oplossing is, zoals Rik Seveke op hetkind.org.

    In de uitzending die in de link staat komt Salman Rushdie aan het woord, Rushdie staat al vanaf 1989 – toen er een fatwa tegen hem werd uitgesproken – op de dodenlijst. Daar staan ook Westergaard, Wilders, Jones en Hirshi Ali op. Rushdie vertelde in de show van Bill Maher over de verandering die de islam recentelijk heeft ondergaan. Ook the Guardian citeerde Rushdie:
    The British Indian author Salman Rushdie, who was placed under a fatwa in 1989 following the publication of his book The Satanic Verses, said there had been “a deadly mutation in the middle of Islam”.
    “This is not a random mutation… This has been a mutation that a lot of work has been put into. Governments, from the Sunni side the Saudi government, on the Shia side the Iranian government, have been putting fortunes of money into making sure that extremist mullahs are preaching in mosques around the world, and in building and developing schools in which a whole generation is being educated in extremism — and trying to prevent other forms of education.”

    Tegen deze scholing kunnen wij niet op. Dat denk ik én dat weet ik. Ik heb in de Pijp in Amsterdam gewerkt en kan je de jongens aanwijzen die voor de criminaliteit hebben gekozen of – aan de andere kant – voor het extremisme. Ik zie de laatste groep in mijn gedachten weer op vrijdag om 12 uur mijn klas uitrennen op weg naar de moskee. Daar leerden ze een afkeer tegen de wereld die wij zo graag verdedigen.

    Maar goed, kijk: http://www.democraticunderground.com/1017237115

Geef een reactie

