De start!

het leven binnen communicatie opleiding@avans

En? Hoe bevalt het? Wat vindt je ervan? Dit zijn vragen die mij veel gesteld zijn de afgelopen weken.

Hoe overleef ik….

Deze weken heb ik me vooral bezig gehouden met de vraag: “Hoe organiseer ik mezelf?”. Praktische zaken zijn geregeld zoals laptop, mobiel. Complimenten voor IT service van Avans! Tijd genomen om rond te snuffelen op Blackboard, iAvans, R-schijf, Instagram, Facebook en tijd nodig gehad om mezelf online te organiseren door enkele koppelingen van online accounts te maken zodat ik makkelijk overal bij mijn spullen kan. Met volle vaart vooruit!

In het werkveld

Daarnaast heb ik als stagecoach kennisgemaakt met mijn studenten. De whatsappjes zijn al heen en weer gegaan. Het viel mij wel op dat ze nog heel onzeker zijn voor hun stage maar weet zeker dat het allemaal goed gaat komen met ze. Kijk ook uit naar de bedrijfsbezoeken en ben benieuwd bij welke bedrijven en personen ze terecht zijn gekomen. Een mooi rijtje waarvan ik hoop dat ik er vanuit mijn netwerk nog een aantal zou kunnen toevoegen.

1 kans voor een eerste indruk

Samen met een collega een start gemaakt met de voorbereidingen van de werkcollege’s “creatief denken” waarbij we de opdracht voor de studenten hebben gekoppeld aan Studie Loopbaan Begeleiding (SLB). We proberen studenten vanaf de start in een creatieve modus te zetten door ze direct aan de slag te zetten.

De verkenning

Ik wil een nog beter inzicht krijgen in het onderwijsprogramma om te kijken waar en hoe we online nog meer kunnen toevoegen in bestaande vakken of op andere wijze. De eerste uitwisseling met collega’s over curriculumontwikkeling online communicatie, social media en communities was inspirerend. Er liggen volop kansen voor de opleiding en de studenten. Het is alleen zoeken naar wat precies, hoe en wanneer….. Alle tips zijn welkom!

De collega’s

Open, sociaal, plezier zijn wel steekwoorden die mij opkomen als ik het team na twee weken zou moeten beschrijven. De koffiegesprekjes, de lunchwandeling, een borrel zijn zeer waardevolle momenten om elkaar te leren kennen. Misschien heb ik niet iedereen informeel al kunnen spreken maar hoop dit zeker komende weken te doen.

Op de vraag “Hoe bevalt het?” kan ik zeggen: “Heel goed! Leuke club mensen! En volop uitdagingen!”

Het begin is gemaakt!

#wordtvervolgd

OVER COM@AVANS

De Academie voor Communicatie en User Experience van Avans Hogeschool biedt in Breda de opleidingen Communicatie en Communication & Multimedia Design. Studenten Communicatie ontwikkelen zich hier tot strategische communicatiespecialisten of tot creatieve nieuwe media­ontwerpers. Communicatiestudenten richten zich op strategische communicatie binnen organisaties.

Advertenties

De onmacht van meester Maurits

Turner Yuri van Gelder is per direct naar huis gestuurd vanuit Rio omdat hij de normen en waarden die gelden binnen TeamNL en de KNGU turnploeg op grove wijze zou hebben overschreden. Yuri is de klas uitgestuurd, maar waarom eigenlijk?

Van Gelder zou nadat hij zich had geplaatst voor de finale op het onderdeel ringen, zijn weggegaan uit het Olympisch Dorp. Hij had wat alcohol genuttigd en kwam wat luidruchtig terug in zijn tijdelijk onderkomen.

Chef de Mission Maurits Hendriks was resoluut: “We staan voor samen excelleren met respect voor alle afspraken en regels. Onze sporters hebben een voorbeeldrol en daar past dit gedrag absoluut niet bij.”

Maurits blinkt niet uit in communicatie. Hij heeft misschien wel meer onrust gecreëerd door te zwijgen als het graf waardoor hij een voedingsbodem kweekt voor speculaties.

De onmacht van meester Maurits

Iedere docent heeft een “Yuri van Gelder” in de klas. Eentje die het groepsproces verstoort, eentje die zich niet houdt aan de afspraken, eentje die eerst doet en dan pas nadenkt, eentje die maar niet binnen die lijntjes wil kleuren…….

Ja en wat doe je dan als docent? Hou je hem erbij? Stuur je hem de klas uit?

Als docent ben je continu bezig met ruimte geven aan leerlingen en coachen. Je schept daarnaast kaders waarbinnen ze kunnen bewegen. Op school maak je SAMEN met leerlingen afspraken in de klas en stimuleer je positief gedrag. Het speelveld is duidelijk maar dan zijn er altijd jongetjes als Yuri die de randen opzoeken en daar soms overheen gaan. Hoe ga je om met buitenbeentjes en hou je hem aan boord? Hoe zorg je ervoor dat hij/zij presteert en zorg je ervoor dat je recht doet aan alle leerlingen? Dit zijn de dagelijkse uitdagingen van de leraar. We noemen dit passend onderwijs!

Maurits praat over samen excelleren maar dat kan toch voor eenieder op een zijn of haar eigen wijze of moet je in het keurlijf van regels. Maar door wie zij deze regels opgesteld? Als we Bouke Mollema moeten geloven zijn deze niet SAMEN met sporters gemaakt want hij kent de regel niet over sporters die geen alcohol mogen drinken tijdens de Olympische Spelen.

Natuurlijk zijn er gewoon algemene regels waar je je aan moet houden, we noemen dat de wet! Bij de Olympische Spelen is dit de olympische eed, de tekst die tijdens de openingsceremonie van elke Olympische Spelen wordt uitgesproken door een sporter. Door het uitspreken van de eed beloven de sporters dat ze zich tijdens de Spelen aan de regels zullen houden.

“In the name of all the competitors I promise that we shall take part in these Olympic Games, respecting and abiding by the rules which govern them, committing ourselves to a sport without doping and without drugs, in the true spirit of sportsmanship, for the glory of sport and the honour of our teams.”

Hebben topsporters dan nog een waslijst met regels nodig waar zij zich aan moeten houden?

Ik vind het triest om te constateren dat we steeds meer een land zijn geworden van regeltjes en grijze eenheidsworsten!

Van passend onderwijs naar passend topsport beleid!

“Zonder relatie geen prestatie” zegt Luc Stevens al jaren. Als docent ken je je pappenheimers en dus ook juist deze buitenbeentjes die kleur geven aan de klas, de maatschappij. Apple gaf ze een voetstuk en wij smulden van de commercial.

Het zijn deze buitenbeentjes die juist excelleren als ze goed begeleid worden en op de juiste momenten worden gecoacht. Waar was dat begeleidingsteam van Yuri toen hij het nodig had?

Elke dag, elk lesuur zit er een Yuri van Gelder in de klas….

Meneer Maurits u kunt nog heel veel leren van onze leraren!

“Onderwijs is topsport!”
Foppe de Haan
voetbaltrainer

 

 

I became a teacher for the money and the fame

In mijn onderwijsmoment van 2015 schreef ik dat ik nieuwe focus ging aanbrengen in mijn eigen onderwijsactiviteiten en dat de volgende fase van mijn overstap naar het onderwijs is gestart: Bouwen aan nieuw onderwijs en terug naar de kern als vakspecialist. Alle puzzelstukjes beginnen steeds meer op zijn plaats te vallen en de nieuwe koers werpt nu al vruchten af.

Een greep uit de activiteiten van het afgelopen half jaar:

  • COschool
    COschool is een nieuw onderwijsconcept voor het Voortgezet Onderwijs. In mei is de COschool community live gegaan en was de allereerste ontwerpdag waarbij docenten COschool projecten ontworpen. Meer info: http://coschool.nl
  • Communities
    Kwartiermaker van PPO-NK, een online community als centrale ontmoetings- en werkplaats van het samenwerkingsverband passend onderwijs Noord-Kennemerland. Meer info: https://www.ppo-nk.nl.
  • Vakmanschap communicatie
    2-3 dagen per week stond ik weer met mijn voeten in de klei als PR / Communicatie medewerker op het Munnikenheide College, waar ik nu de laatste hand leg aan het strategisch communicatie plan en ik het intranet en narrowcasting project begeleid.
  • …………..
  • ………….

De komende jaren ga ik dus COschool verder uitbouwen, nieuwe communities starten en ……….

Vanaf volgend schooljaar ben ik docent online communicatie en conversation management!

Het vakgebied communicatie is in de afgelopen jaren geëvolueerd door de komst van het internet, communities en sociale media en ik heb deze evolutie volledig meegemaakt en ervaren! Als docent online communicatie en conversation management ga ik les geven aan studenten van de opleiding Communicatie van AVANS. Naast lesgeven ga ik studenten begeleiden tijdens hun studieloopbaan, bij stages en bij afstuderen en ga ik online communicatie meer toevoegen aan de opleiding. Samen met mijn nieuwe collega’s gaan we online communicatie beter borgen in de opleiding en integreren waar mogelijk. Ik vind de functie een prachtig mix van ontwerpen, doceren en begeleiden waarbij mijn ervaring vanuit mijn verleden bij Unilever, Heineken en Het Nederlandse Rode Kruis zeker weer goed van pas komt. Daarnaast hoop ik ook dat ik een beroep kan doen op mijn netwerk! In 1 klap heb ik er ineens heel veel collega’s bij!

Studiegids COM 1415 DEF-1De opleiding

De Academie voor Communicatie en User Experience van Avans Hogeschool biedt in Breda de opleidingen Communicatie en Communication & Multimedia Design. De academie heeft zo’n 800 studenten en zo’n 60 medewerkers. Studenten ontwikkelen zich hier tot strategische communicatiespecialisten of tot creatieve nieuwe media­ontwerpers. Communicatiestudenten richten zich op strategische communicatie binnen organisaties. De academie heeft een actief netwerk van bedrijven en professionals die bijdragen aan het onderwijs.

De opvatting van de opleiding Communicatie is om goed te adviseren over communicatie en het gedrag van individuen, groepen en de maatschappij moet begrijpen. Immers, met communicatie kan gedrag worden beïnvloed, begrepen, gefaciliteerd en gestimuleerd.

Strategische communicatie

De communicatie van organisaties staat centraal in de opleiding, oftewel strategische communicatie. Organisaties willen beïnvloeden, mensen begrijpen, mensen aan hen binden. Om organisaties beter te begrijpen en gedrag van mensen binnen organisaties te begrijpen worden recentelijke inzichten vanuit de organisatie- en veranderkunde en HR bestudeerd en verwerkt. Uiteraard moet communicatie bijdragen aan de doelen van een organisatie.

Studiegids Communicatie

Best of both worlds!

In de afgelopen jaren heb ik vele docenten getraind in het didactisch inzetten van sociale media en tablets. Vorig schooljaar heb ik op de PABO een topclass challenge mogen uitvoeren met studenten. Dit was voor mij een nieuwe doelgroep maar zeker niet minder interessant.  Sterker nog, het was superleuk om met jonge enthousiaste studenten te werken! Docent online communicatie en conversation management is voor mij dus een prachtige combi tussen onderwijs en het vakgebied. Ofwel, studenten helpen in hun ontwikkeling en ze de kneepjes van het vak leren, best of both worlds dus!


NOTE:

Als gevolg van deze stap zijn we samen tot de conclusie gekomen dat het hoofdredacteurschap van VIVES Magazine niet meer goed te combineren is met mijn nieuwe activiteiten. We hebben gezamenlijk besloten om mijn functie als mede-hoofdredacteur neer te leggen. Karin Winters is vanaf volgend schooljaar nog de enige hoofdredacteur. Hierbij wil alle redacteuren en lezers ontzettend bedanken voor de afgelopen twee jaar. Ik heb er van genoten! Dank!

VIVES lezers zijn nog niet van mij af want ik ga verder als redacteur binnen een nieuwe rubriek omtrent communicatie. 😉