Frankwatching

logo-frankwatching-payoffVoor Frankwatching blog ik over social media, communities, communicatie & branding vanuit de invalshoek van het onderwijs.

Deze artikelen zijn te vinden op Frankwatching .


mediawiel_2880Maak iedereen online ambassadeur van je school [model + 5 praktische tips]
(23 oktober 2016)

Docent zijn is een belangrijk vak. Iets om trots op te zijn! Maar delen docenten die trots? Wat vertelt een docent op een verjaardagsfeestje? Op Facebook? Via WhatsApp? Leraren bewijzen zichzelf en hun leerlingen een slechte dienst door hun trots niet van de daken te schreeuwen. We hebben geweldige scholen! We hebben geweldige docenten! Maar niemand weet het.


noodklok_183133-183x133Scholen en (social) mediawijsheid: hoe stoppen we de digitale kloof?
(23 november 2012)

Internet en sociale media hebben onze wereld op z’n kop gezet met alle positieve en negatieve effecten (Facebookfeestjes, Bangalijsten, dreigtweets, cyberpesten…). We lijken te worstelen met de vraag hoe we hier mee om moeten gaan. Dat geldt ook voor onderwijsinstellingen…

–> Lees volledige artikel


flipping-classroom-345x243Khan Academy & Spotify voor onderwijs: de klas op z’n kop!?
(24 oktober 2012)

Gaat de school op zijn kop, of niet? Wel eens gehoord van “flipping the classroom”; een nieuwe vorm van ‘blended learning’ waarbij klassikale instructie verdwijnt? Gaat dit model het onderwijs op zijn kop zetten? Social media voor scholen in de 21e eeuw: het klavertje4model

–> Lees volledige artikel


Klavertje4model-innofunSocial media voor scholen in de 21e eeuw: het klavertje4model
(29 maart 2012)

Het speelkwartier is over! Onze leerlingen leren anders: meer informeel, meer audiovisueel, verwachten sneller reacties van anderen, worden getriggerd door games en hun informatieverwerking sluit steeds minder aan bij bestaande boeken en methodes. Social media zijn makkelijk toegankelijk, attractief en meestal gratis, maar het blijven middelen en geen doel op zich. Het is belangrijk dat scholen beginnen met social media verantwoord en structureel te verankeren. Verantwoord in de zin van pedagogisch, didactisch, maatschappelijk, technologisch en financieel. Maar waar begin je als school in een onbekend terrein als dit?

–> Lees volledige artikel


LO LogoSocial media & tools in het onderwijs: inspirerende praktijkvoorbeelden
(29 maart 2012)

In het een land, waar een cultuur heerst, waarin mensen er niet aan moeten denken hun hoofd boven het maaiveld uit te steken, vinden de initiatiefnemers van “lente in het onderwijs” dat juist nu in tijden van angst over sociale media, docenten het podium moeten krijgen en laten zien dat het niet “eng” is om sociale media toe te passen in de onderwijspraktijk. Lente in het onderwijs, weg met angst voor social media!

–> Lees volledige artikel


i-love-school-fwVan #rotschool naar #topschool @socialmedia
(30 september 2011)

Een goede reputatie als school kan een positief effect hebben op verschillende fronten: minder verloop, trotse docenten, gemotiveerde leerlingen, prettig schoolklimaat en grotere aantrekkingskracht op nieuwe leerlingen en docenten. Als een school niet in staat is om goede docenten aan te trekken en/of te behouden, dan heeft dit grote gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs.

–> Lees volledige artikel


Frankwatching is dé plek voor iedereen die zich bezig houdt met of interesse heeft in marketing, communicatie, social media en tech.

Meer dan 500 experts delen hun kennis via artikelen, reports en multimedia op de blog. Elke maand lezen ca. 350.000 unieke bezoekers deze artikelen en ze zijn samen verantwoordelijk voor ruim 1.100.000 pageviews. Op de site en via social media worden de artikelen volop besproken en gedeeld, gemiddeld heeft een artikel meer dan 500 shares. Frankwatching heeft een actieve en betrokken community, en meer dan 400.000 volgers en abonnees via verschillende social channels en e-mailedities.