Publicaties

de-kunst-van-het-verleiden-1-638De kunst van het verleiden in een moderne professionele leergemeenschap
Marcel Kesselring
(VIVES Magazine, September 2016)

We spreken van een professionele leergemeenschap als de onderwijsprofessionals in een school duurzaam individueel en samen leren om het onderwijs aan de leerlingen en de resultaten van de leerlingen te verbeteren” (Verbiest & Timmerman, 2008). Het klinkt prachtig, een professionele leergemeenschap maar in de praktijk gebeurt dit nog heel veel op een 1.0 manier, waarbij docenten bij elkaar komen in een vergadering, intervisie of andere fysieke bijeenkomst en er tussen deze verschillende bijeenkomsten nauwelijks kennis wordt vastgelegd of wordt overgedragen en als deze wordt overgedragen dan worden er zeer uitgebreide mailtjes gedicht. Hoe gaan we elkaar verleiden in een online omgeving? Hebben we hier te maken met koudwatervrees?

Lees volledige artikel


the-big-five-artikel-vives150-1-638De big five
Marcel Kesselring
(VIVES Magazine, Mei 2016)

in dit artikel wordt ruim aandacht besteed voor onderwijs innovaties in de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. Grote steden, grote uitdagingen!

Lees volledige artikel


whitepaper-tablets-vliegwiel-van-de-onderwijsinnovatie-1-638Whitepaper: TABLETS het vliegwiel van onderwijsinnovatie?
Astrid Ottenheym, Michiel Maas en Marcel Kesselring
(2014)

In dit whitepaper beschrijven we een innovatie-aanpak op basis praktijkervaring bij verschillende scholen, die inderdaad tot versnelling leidt.

Lees volledige whitepaper


tablets-in-de-praktijk-1-638Whitepaper: TABLETS in de praktijk
Astrid Ottenheym, Michiel Maas en Marcel Kesselring
(2014)

In dit whitepaper duiken we in de praktijk van een innovatietraject waarbij de ontdekking van anders onderwijs maken direct in de praktijk van het klaslokaal gebeurt. We zien een bottum- up aanpak waarbij de leraren leidend zijn in innovatief onderwijskundig onderzoek. In het innovatietraject is vanaf de start geïnvesteerd in draagvlak en professionele samenwerking. Het optimaliseren van opbrengst en borging is zichtbaar in het stellen van de juiste innovatievraag (verbinden van de innovatie-ambitie van de school met de persoonlijke innovatie-ambitie van de leraar), het inrichten van een effectief communicatietraject waarin ervaringen en kennis worden gedeeld en het faciliteren van een innovatieve omgeving in de klas.

Lees volledige whitepaper


 

Zichtbaar-omslag

ZICHTBAAR!
Ambities van schoolbestuurders

Met een groep enthousiaste mensen hebben we met dit boek ZICHTBAAR! willen maken waar het de huidige schoolbestuurders om gaat. Dit boek levert een rijk en gevarieerd beeld op, maar ook verrassende overeenkomsten in visies en kansen, die onderwijs bestuurders zien en ervaren in het dagelijkse werk. Prof. Dr. Gert Biesta heeft met veel interesse deze persoonlijke verhalen van de bestuurders gelezen. Hij reflecteert in het tweede deel van het boek op wat hem raakt en soms verbaast. Zijn bijdrage gaat vervolgens in op de kernvraag van het waartoe van onderwijs en scholen besturen.


 

whitepaper-klavertje4-model-sociale-media-voor-scholen-1-638Whitepaper Sociale Media voor Scholen (Klavertje 4 Model)

Klavertje4 Model is een model voor scholen bij het implementeren sociale media. In dit whitepaper beschrijven we onze integrale aanpak voor gebruik sociale media op scholen.

  • Didactische meerwaarde | didactisch toepassen van sociale media m.b.v. de 6-stappen-didactiek
  • Digitaal burgerschap | hoe gaan we met elkaar om in de online wereld
  • Samenwerken | inzetten van sociale media voor het faciliteren van kennisdeling
  • Externe communicatie | sociale media gebruiken als communicatiekanaal met al uw doelgroepen, o.a. ten behoeve van de schoolprofilering

Lees volledige whitepaper