Living Lab Junior, jazeker!

Het begon bij vragen:

Het kan toch niet waar zijn dat kinderen niet mogen meedenken over de toekomstige samenleving…

Het kan toch niet waar zijn dat kinderen uit arbeidersgezinnen nog nooit in gesprek zijn geweest met kinderen uit modale gezinnen…..

Het kan toch niet waar zijn dat naast rekenen en taal de Sustainable Development Goals (SDG) geen vast onderdeel zijn van het curriculum van basisscholen en voortgezet onderwijs….

Het kan toch niet niet waar zijn dat we de ongelijkheid in de maatschappij niet kunnen verminderen….

Het kan toch niet waar zijn dat we kinderen niet opleiden voor toekomstige beroepen en ze niet activeren voor een groene, duurzame, leefbare, inclusieve en een sociale samenleving.

Het kan toch niet waar zijn dat we kinderen nog steeds niets leren over de betekenis economie…..

Het begon bij een droom:

Hoe tof zou het zijn, als de jeugd van 8-18 jaar betrokken kan worden bij de ontwikkeling van een groene, duurzame, leefbare, inclusieve en en sociale stad?

Hoe tof zou het zijn als zij aan de slag gaan met echte vraagstukken over de toekomst, hun toekomst, de toekomst van de stad?

Eigenlijk, een Urban Living Lab voor kinderen…..

Hier wordt gewerkt aan:

SDG 3: Goede gezondheid en welzijn
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs
SDG 7: Betaalbare en duurzame energie
SDG 9: Industrie, innovatie en infrastructuur
SDG 10: Ongelijkheid verminderen
SDG 11: Duurzame steden en gemeenschappen
SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie
SDG 16: Vrede, justitie en sterke publieke diensten

Stapje voor stapje gaan we er komen. Steeds meer mensen worden enthousiast over het idee. Heel blij ben ik met de mensen die aanhaken en samen aan het co-creëren is geslagen.

In de week van 9 t/m 13 mei gaan kinderen van de verschillende basisscholen in Breda samen in gemixte teams onder begeleiding van studenten aan de slag met een echt vraagstuk op 1 van de volgende 4 thema’s.

GROEN (Gerobotiseerde Stadslandbouw)
MENS (Inclusieve Samenleving/Zorgzame Stad)
TECHNIEK (Slimme Samenleving)
ENERGIE (Energietransitie)

Hoe de week er precies uit gaat komen te zien weten we nog niet, maar de ambities van alle betrokkenen zijn groot. En dat stopt niet na 1 week 😉

Studenten van de Avans Innovative Studio hebben een aantal zeer bruikbare concepten en creatieve werkvormen ontwikkeld die goed passen bij de doelgroep.

De komende periode gaat het ULLB Junior-netwerk de week steeds verder vorm krijgen. Er moet nog veel gebeuren maar we zijn goed onderweg!

We zijn in #breda nog op zoek naar geschikte opdrachten, partners, sponsoren, locaties……. neem gerust contact op 😉

#dreambigworkhard

Plaats een reactie