Social Media: Durf te proeven, Durf te delen, Durf te creëren

Knoop je jas dicht, doe een das om, was eerst je handen
Kam je haren, recht je schouders, denk aan je tanden
Blijf niet hangen, recht naar huis toe, spreek met twee woorden
Stel je netjes voor, eet zoals het hoort en zeg u {u u u…}

Hoera! Eindelijk! CNV Onderwijs heeft een social media protocol beschikbaar gesteld.

In hun persbericht schrijven ze: “Het digitale gedrag op social media wijkt niet af van het real life gedrag binnen de school”. Klopt dit?

Zoek de verschillen tussen richtlijnen social media en algemene communicatie richtlijnen:

Richtlijnen gebruik social media
1. Medewerkers van de school delen kennis en andere waardevolle informatie.
2. Bij onderwijs onderwerpen maken medewerkers duidelijk of zij op persoonlijke titel of namens de school publiceren.
3. Medewerkers van de school publiceren geen vertrouwelijke informatie op social media.
4. Ga niet in discussie met een leerling of ouder op social media.
5. Schoolbestuurders, schoolleiders en leidinggevenden zijn altijd vertegenwoordiger van de school – ook als zij een privé-mening verkondigen. Bij twijfel niet publiceren.
6. Medewerkers van de school zijn persoonlijk verantwoordelijk voor wat zij publiceren.
7. Medewerkers van de school weten dat publicaties op social media altijd vindbaar zijn.
8. Bij twijfel over een publicatie of over de raakvlakken met de school zoeken medewerkers contact hun leidinggevende.
9. De school zorgt ook digitaal voor een veilig klimaat en communiceert met medewerkers, leerlingen en ouders hoe zij dit doet.
10. De school legt vast welke maatregelen zij neemt bij digitale overtredingen van medewerkers, leerlingen en ouders en communiceert dit met deze doelgroepen.

Algemene Communicatie richtlijnen
1. Medewerkers van de school delen kennis en andere waardevolle informatie.
2. Bij onderwijs onderwerpen maken medewerkers duidelijk of zij op persoonlijke titel of namens de school praten.
3. Medewerkers van de school delen geen vertrouwelijke informatie op het schoolplein.
4. Ga niet in discussie met een leerling of ouder op het schoolplein.
5. Schoolbestuurders, schoolleiders en leidinggevenden zijn altijd vertegenwoordiger van de school – ook als zij een privé-mening verkondigen. Bij twijfel niet in het openbaar vertellen.
6. Medewerkers van de school zijn persoonlijk verantwoordelijk voor wat zij vertellen.
7. Medewerkers van de school weten dat verhalen op het schoolplein altijd herleidbaar zijn.
8. Bij twijfel over een verhaal of over de raakvlakken met de school zoeken medewerkers contact hun leidinggevende.
9. De school zorgt ook voor een veilig schoolklimaat en communiceert met medewerkers, leerlingen en ouders hoe zij dit doet.
10. De school legt vast welke maatregelen zij neemt bij overtredingen van medewerkers, leerlingen en ouders en communiceert dit met deze doelgroepen.

Niet gevonden? Dus waarom een social media protocol?

CNV Onderwijs: “Toch zijn er in scholen verschillen in kennis en ervaringen met, en meer of minder enthousiasme over social media. Dit protocol heeft als doel de dialoog over het gebruik ervan op gang te brengen en een handreiking te bieden voor meer duidelijkheid in het grijze gebied tussen binnen- en buitenschools mediagebruik.”

Sorry maar een protocol vind ik een negatieve insteek om docenten te inspireren, kennis te laten maken met social media. Een gevoel van het glas dat half leeg is, waarbij beheer en controle de kernwoorden zijn. Ik ga liever uit van het glas dat half vol is en dat nodig moet worden bij geschonken. Stimuleren, ondernemen en met social media het onderwijs verrijken.

Om in te spelen op de diversiteit in kennis en ervaring van de docenten op het gebied van social media maken wij bij teamdagen gebruik van een drietal profielen. Deze profielen representeren drie niveaus van diepgang – kennismaken (durf te proeven), verdiepen (durf te delen) en inrichten (durf te creëren).

Wij laten met een reis door de tijd spelenderwijs zien wat de ontwikkelingen van de afgelopen 15 jaar zijn geweest en wat mogelijkheden van de toekomst zijn. Op die manier benadrukken we de boodschap dat iedere docent onderdeel is van die reis in de tijd. Ook als je nu huiverig bent voor ICT- ontwikkelingen, is het goed te laten zien dat er in de afgelopen 15 jaar ook veel gebeurd is waar docenten onderdeel van zijn geweest. Hiermee nemen we koudwatervrees weg en verbinden we verleden, heden en toekomst.

Meer hierover weten? Neem gerust contact op!

3 gedachtes over “Social Media: Durf te proeven, Durf te delen, Durf te creëren

  1. Pingback: Kersttoespraak: “lente in het onderwijs” « Back2School

  2. CNV heeft gewoon een gemakkelijk willen scoren in de media. Plak er social media op en de pers pikt het op. #aandachtseconomie Als ik CNV was zou ik me wat meer druk maken op de pensioenakkoorden en social media aan professionals overlaten.

  3. Pingback: Social Media: Durf te proeven, Durf te delen, Durf te creëren | social media and libraries | Scoop.it

Plaats een reactie